onsdag, januari 10, 2007
Nyårslöftet
I enlighet med mitt nyårslöfte skall jag fortsätta med att göra skoningslös reklam för mig själv. Nedan finner ni en text publicerad finska huvudstadsbladets helgmagasin Volt i lördags, fann ingen bra länk till den så det får bli trist copy and paste. Vill bara passa på att varna alla för filmen the departed, ska bli intressant att se vad detta pekoral till film får för betyg i morgondagens tidningar. I enligheten med rockismens lagar bör det bli idel goda vitsord, då det är en typisk "gubbfilm". Låt er dock inte luras den enda behållningen med filmen är en lätt överviktigt Alec Baldwin.
Under 2005 stod det skrivna ordet på bloggarna i fokus, förra året brydde sig de flesta bara om bilder på modeintresserande människor i världens huvudstäder. Streetfashionblogg var ordet på mångas läppar och personer som Ivan Rodic som driver bloggen Facehunter och Scott Schuman som driver the Sartorialist var modejournalisternas gunstlingar. När jag gavs tillfälle att intervjua Ivan visade det sig att dennes blogg succé inleddes med något så trivialt som en julklapp.
– Jag fick en kamera i julklapp och började helt spontant gå ut och fota människor. Snart insåg jag att det var kul att dela med sig av dessa för att de kunde ha ett värde för fler än jag. Jag började söka personer som stod för ett individuellt mode. De kunde vara eleganta eller innovativa eller både och. Det är en blogg om stil inte om kläder.
Denna något slumpartade inledning till en streetfashionblogg är något Ivan tycks dela med två bloggare som tagit stort intryck av hans Facehunter, Manila Style och Stockholm Streetstyle. Som även de betonar det lustfyllda i deras allt mer uppmärksammade hobby. Ivan ser de senaste årens dokumentära trend som en anledning till bloggarnas popularitet. Att bloggarna ligger närmare konsumentens vardag är något framtidens modefotografer är överens om. De fotograferade är inte trådsmala modeller och bär påfallande ofta vintagekläder, såldes kan även personer med tunna plånböcker skaffa en trendriktig stil. I Manilla ser Cecile von Straten som driver bloggen manillastyle även 90-talets idéer om internetdemokrati förverkligas genom streetfashionbloggar.
- En personlig stil är mycket mer intressant än det som händer på catwalken. Speciellt i Manilla där det inte finns så många bra designers. Jag har noterat att de människor som besöker modevisningarna har en mycket mer intressant stil än den som designer visar upp. Internet har även gjort världen ”lite mindre” i den bemärkelsen att vi faktiskt kan se vad människor har på sig i Tokyo, New York eller Helsingfors utan att vi behöver resa dit. För oss i den tredje världen är det nu lättare att hänga med i trender, förut tog det oss två år innan vi hade förstått och lärt oss en trend.
Det faktum att bloggarna är gratis och tillgängliga för alla gör det enklare för en större publik att i klä sig rollen som fashionista, men i enlighet med popkulturens grundlagar så har de mer etablerade bloggarna börjat interagera med etablerade aktörer inom modefältet. Både Facehunter och The Sartorialist har under året fotograferat för amerikanska herrmagasinet GQ. När jag frågar Johan Wirfält, chefredaktör på tidningen Rodeo i Stockholm om betydelsen av detta interagerande ger han ett svar som belyser att det fortfarande existerar en skillnad mellan de mer etablerade och bloggarna
- Det ger dem den kvalitetsstämpel hos äldre läsare och konsumenter (över
25) som internet fortfarande inte kan ge.
Bloggskribenterna jag talat med verkar dock inte se några tendenser till att de blir en del av de mer etablerade medierna. Snarare betraktar de sig som ett komplement till modetidningar, med sin inriktning på vanliga personer och möjligheten att på daglig basis uppdatera med nya kreationer. Trots imagen som glada amatörer är det svårt att förneka streetfashionbloggens inflytande på modefältet 2006. Något som inte förnekas av de intervjuade men även här belyses bloggens särart som dess främsta kapital, framför allt då enkelheten och möjligheten till daglig uppdatering. Ett argument som stärks av allt fler etablerade modemagasin har starta egna bloggar liknande de ovan nämnda. Caroline som driver Stockholm streetstyle ser inte bara bloggen som ett komplement till de etablerade medierna, utan även som en inspirationskälla:
– Streetfashion är mode i en rå form. Utanför studioljuset, bortom alla catwalks och reportage i modemagasin. Det är viktigt för både branschen och individen att få ta del av detta. Det är också på gatan många trender föds, i olika subkulturer, här kan designers och andra modeintresserade finna inspiration. Det kan fungera som en inspirationskälla för alla.
Medan vi sörplade i oss en besk espresso på ett av Stockholms många lattehak, berättade Ivan om att han ryktesvägen hört talas om stora planer på företagssponsrade streetfashionbloggar. Enligt Ivan är bloggarna en av de få nyheterna inom modefältet de senaste åren vilket indikerar på en lång framtid. Caroline från Stockholm ser bloggen som en naturlig del av det föränderliga modet med nya kollektioner varje år, vilket innebär nya kläder för amatörfotografen. Överhuvudtaget tycks streetfashion bloggarna präglas av den rådande optimistiska konsumtionen och den lättsamhet som ofta präglar modet. Johan Wirfält ser precis som bloggarna själva vardagligheten som en av de stora anledningarna bakom streetfashionbloggarnas framgång. Men hans framtidsprofetior präglas av en större insikt om marknaden än den jag stöter på oss Ivan, Cecile och Caroline.
– De snabbar antagligen på en utveckling som varit tydlig de senaste åren,
att intresset för kläder kryper ner i åldrarna. Idag har tioåringar en
uppfattning om "mode" som begrepp. Hittills har den kanske mest manifesterat
sig i viljan att äga en viss väska eller ett särskilt par jeans. Men
streetstylebloggarna plåtar ju ofta de som sticker ut snarare än de som
smälter in, vilket i längden säkert kan leda till ett ökat intresse för mer
originella kläder och stilar.
Dock delar Wirfält de andras framtidstro även om han förutspår mer nischer bland streetfashionbloggarna, med inriktning på specifika stilar. Vad framtiden har i vardande för de tusentals modeintresserade bloggare världen över återstår att se. Men kanske mode inte är svårare än att vi vill se vackra ut men vår osäkerhet och tidens snabba tempo kräver ständigt nya inspirationskällor. Vad kan då vara mer tidsenligt än bilder på modeintresserade individer som dagligen ger nya exempel på hur vi skall dominera gatans egen catwalk? Eller med Cecile von Stratens egna ord.
- Så länge det finns snygga människor att fotografera och bloggarna inte tröttnar.
För mer läsning och inspiration för hur du skall möta vintern med en vacker och individuell stil, se:
http://mnlstyl.blogspot.com/
http://facehunter.blogspot.com/
http://stockholmstreetstyle.blogg.se/
Eller om ni föredrar mer analytiska texter http://waywewear.blogspot.com/, http://www.rodeomagazine.se/rodeobloggen.php
Martin Cöster
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar