måndag, december 19, 2005

text.

Försöker skriva en text för tdiningen gringo tanken är att den skall presentera min syn på hur vi skall använda ordet svenne. Mitt första utkast fick omdömet för "svårt" och skall därför göras om. Tänkte att eventuella läsare av min blogg skall få följa textens utveckling. Nedan följer det först utkastet som jag gjorde i dag, version 2.0 räknar jag med att färdigställa i mellandagarna. Givetvis kommer även det att finnas som läsning på bloggen:

Att göra en sökning på ordet svenne ger av naturliga skäl en mängd träffar, oftast ges följande förklaring av ordet: ”för vissa människor ett nedsättande slanguttryck för en svensk utan invandrar-eller utländsk bakgrund” . I denna form används ordet slentrianmässigt och är som sådant innehållslöst och moderat. En betydligt bättre översättning av ordet är: Även benämning för person brukande mainstreamkultur eller -stil . En översättning eller snarare en tolkning av ordet som ger det en helt ny innebörd, som berättar att epitet svenne är oberoende av kulturell bakgrund. Om vi väljer att beakta smak, åsikter, referenser etc. närmare vi oss paradoxalt nog varandra. Med ett sådant förhållningssätt till ordet svenne kan vi kanske uppnå det teoretiskt enkla men praktiskt ack så svåra. En rikare värld där vi väljer att fokusera på våra likheter istället för våra konstruerade olikheter.

När vi öppnar ögonen kan vi se att Özz i Rissne är lika mycket svenne som Per Persson i Ystad. De inleder sin dag med att skratta åt Gert Fylkings sexskämt i Rix FM Morgon Zoo har benkoll på Paradise Hotel, de laddar mainstream musik på DC++ och de gillar båda skinkan bäst på julbordet. De rör sig såldes båda två, stilfullt i sina replayjeans i den välbefolkade mittfåran i det svenska konsumtionslandskapet. För den sant objektive betraktaren är de lika självklara tillsammans som Henrik Schyffert och Andres Looko var i början av 90-talet. Som mittfårans dynamiska duo kan de upptäcka att Göran Hägg har fel när han hävdar att det är typiskt svenskt att slappna först när spriten kommit in i bilden. Att stämningen höjs i takt med den ökade promillehalten är snarare en global företeelse än ett unikum för vodkabältet. Likriktningen som beskrivs ovan utesluter naturligtvis inte ett utbyte av erfarenheter som kan vara både fruktbart för individen som samhället i stort. Ett utbyte som kräver en dekonstruktion av de sanningar som 40-talisterna konstruerat. Ett raserande av ett samhälle där svendom betyder oskuld och svenne innebär att du föddes av linblond kvinna på Nyköpings BB. I ett samhälle där svenneklassen har stärkt sin ställning i samhällshierarkin såväl populärkulturellt som politiskt.

Jag ogillar på intet vis själva ordet svenne men dess nuvarande användning cementerar endast fördomar och håller oss låsta i våra trista positioner. De olikheter vi ser mellan Özz i Rissne och Per Persson I Ystad är ofta konstruerade och härstammar från 70-tals doftande fördomar, likt den att invandrare skulle ha grönsaksodlingar i vardagsrummet. Den nya generationen svennar (här i ordets gamla definition) tenderar ofta att bära med sig sin föräldragenerations fördomar i sina haglöfsryggsäckar. Om de befrias ifrån denna tunga börda kan sakta deras definition av ordet svenne omvandlas till att vara en person som har normala åsikter och brukar mainstreamkultur. Då kan de se bortom Özz förortsslang och i stället upptäcka att hans skivsamling är densamma som deras och att de hyser samma drömmar om en Volvo V40. Naturligtvis kan dessa möten förekomma även om du inte är en brukare av mainstreamkultur, det går precis lika bra med goth-özz och techno-per. Men motorn i mötet är densamma, genom att se varandra som människor inte som blatte eller svenne, tjej eller kille utan homo sapiens kan vi beakta viktigare fundament för den mänskliga kontakten. Fundament som ofta går att finna i våra intressen och livsfilosofier.

Jag är väl medveten om den inneboende motsägelsen i mitt resonemang, då vi med en strikt utgångspunkt i smak och referenser endast skulle skapa en omstrukturering i segregationen. Men jag förespråkar intet vis, att du slaviskt skall följa denna nyordning. Möten baserat endast på gemensamma referenser är praktiskt ogenomförbara, då vi arbetar en stor del av vår livstid, vi tillbringar minst 40 timmar i veckan med personer som någon annan valt ut åt oss. Oavsett om du är svenne eller inte. Min något naiva förhoppning är att vi skall börja betrakta varandra utifrån de personer vi faktiskt är inte utifrån de vi förväntas vara. Att vi på allvar vågar kliva in i 2000-talet och lämnar våra vanföreställningar och konstruerade förväntningar kvar i det gamla millenniumet, där de sakta kan tyna bort. I en sådan verklighet är en ny och mer korrekt definition av ordet svenne nödvändig.

Text: Martin Cöster som tycker att Shan Atci är årets svenne 2005.

2 kommentarer: