fredag, februari 03, 2006

Unga och politik

Morgonen började i sedvanlig ordning med P1, idag ett reportage från Rågsved om att unga och politik. Där det lyftes fram att unga tycks vara ointresserade av den oglamorösa inrikespolitiken, medan de däremot brinner för utrikespolitik. Egentliegn kan allt sammanfattas med vad en av kidese sa. Vi har redan det så bra,men de finns de som behöver hjälp att få det bättre (inget exakt citat men något i den stilen). tror han näsatan hittade kärnan där. dagens ungdomar brinner knappast för en starkare fackförening däremot kan rättvisemärkta kläder från american apparel vara desto intressanatare. Helt enkelt för det ligger närmare ens eget intresseområde. Det märkliga är vad senastionen i det hela ligger, det är samma utgångspunkt som alla mäninskor i i-världen röstar efter. Jag har stort hus i Danderyd alltså, röstar jag på de som lovar lägre fastighetskatt, mina polare är kommunister och ha sköna fester så jag röstar på väsntern även om jag kommer att rösta på moderaterna i framtiden när jag tjänar pengar. Finns flertalet varianter på temat, men essensen densamma, du röstar utifrån din privata intressen. Självklart finns det undantag men de tenderar att vara statistiska bortfall och är såldes ointressanta för samhällsanalysen såvida du inte vill forska om subkulturer. I så fall föreslår jag att du kontaktar din lokala sociologiska instution (finns ett universitet i varje stad numera) då svensk sociologisk forskning är i stort behov av förnyelse. Men det är en annan historia, en annan tid och plats.

En helt annan sak är Ellen Allien And Apparats skiva orchestra of bubbles, tveklöst den gågna veckans musikaliska elixir. Har ni inte upptäckte den själva så är det hög tid, ömsint elegant och samtidigt smutsig. Berlin när det är som bäst helt enkelt.

Inga kommentarer: