fredag, april 03, 2009

Bra analys

Analyserna av Spotify har varit många det senaste halvåret framför allt i early followers segmentet om vi ska svänga oss med sådana uttryck och det känns som jag vill bjuda på det en solig fredag som denna. Analyserna har dock samtidsenligt fokuserat på affärsmodellen och de musikaliska aspekterna har lämnats därhän. Som vanligt finner du dom bästa analyserna på dem mest oväntade ställena jag ramlade på en sådan här. Kärnfullt belyses de musiklyssnareaspekten av Spotify och jämförelsen med Napster är mitt i prick.


"Om jag får analysera detta retrospektivt kan jag tycka att Napster gjorde att ena “musikletarmönster” smalnade av. Man sökte helt enkelt på den musik man visste existerade. I mitt fall utgjorde dessa av topplistemusik samt “nostalgimusik” från 80-talet. All den “metainfo” som ens sociala musiknätverk innehöll försvann med Napster. Precis samma sak har hänt med Spotify, som jag personligen använt enbart under ett par veckors tid. Känslan av att använda Spotify är väldigt lik känslan av att använda Napster - skillnaden är att Spotify har musiken lagrad centralt och kan inte kopieras utan att användaravtalet bryts.(?). Så mycket för tio års “utveckling”."

Inga kommentarer: