måndag, september 10, 2007

I behov av en uppdatering

Kommer idet här inlägget hänvisa till begreppet "rockism" som en metod för kultur och nöjesskribenter att positionera sig gentemot generationen innan inom samma sfär. Framför allt det behov som det trots allt finns av att förnya ordet rockism och fylla det med nya referenser och innebörder. Något som slog mig när jag läste det
  • här

  • Att ge sig på DN och Wahlöf samt i detta sammanhang dissa eventuella Hunter S Thompson hyllningar ( som i ärlighetens namn endast borde hyllas av människor som är 60+ åtminstone av nostalgiska skäl). Vi vet att DN är rockism men för att prata sportspråk, det är skjuta in bollen i öppet mål. Personligen skulle jag föredra en diskussion om vad den nya rockismen är det vill säga en postionering gentemot skribenter i 25-30 års åldern. Nödvändiga ingredienser i denna rockism är göteborgsscenen (och den relativt krystade intellektualiseringen av denna), hiphop, mat, överklassromantik etc. och litterturmässigt är det fortfarande kritikerkonsenus kring amerikansk litteratur som gäller. Eftersom den gamla rockismen är färdigdiskuterade borde vi lämna den bakom oss och i stället rikta blickarna emot den ovan beskrivna. Jag själv är med ålderns rätt en anhängare av den nya rockismen och är beredd att som observatör ta fallet, men revolutionen måste komma underifrån (syftar här på ålder).

    Med risk för att det allt mer skall framstå som en blogg vars främsta syfte är att hylla
  • Natalia Kazmierska
  • erkänner jag att helt missade det hons beskriver i texten låt vara att jag bara sett det första avsnittet men jag borde ändå skämmas.

    Inga kommentarer: