lördag, oktober 11, 2008

ditten och datten



Om mitt föregående inlägg jag tror det kan sammanfattas så här: du tenderar att ställa höga krav på det du uppskattar.
Det dominerande i media är som bekant den ekonomiska krisen, en kris som kommer med jämna mellanrum som allt annat här i världen om vi accepterar en cirkulär världsuppfattning. Något som helt logiskt kommer följa på detta är ett ytterligare uppsving för konservatism och nationalism även det helt enligt den cirkulära mallen. Något som uppmärksammas i nya numret av Arena jag tänker då främst på intervjun med Elsie Claeson. Förutom att fru Claeson säger emot sig själv gällande bidrag och det hon tycks betrakta som en underklass (läs texten och ni kommer att förstå)så talar hon om konservatismen som en motreaktion. Helt riktigt men det känns i texten som hon upplever denna motreaktion som bestående (kan vara hennes ideliga referenser till biologin) vilket naturligtvis är fel den blomstrar snart sen vissnar den som allt annat i livet. Men så kan naturligtvis inte trender beskrivas för att det ska säljas läs Byt namn så förstår ni vad jag menar. En småunderhållande beskrivning om den cyniska medievärld vi lever i, därför är det logiskt och nödvändigt att DN positionerar sig emot denna bok här och här.

Sist men inte minst en av morgonens stora nyheter är att Jörg haider är död, han omkom tydligen i en bilolycka. Måste tyvärr erkänna att min första reaktion var att jag kom att tänka på Ingemar Bergmans formulering (från Laterna Magica) "det gladde mig".
Min sjukdom gjorde att jag missade gårdagens vernissage på Loyal av Suzannah Sinclair, därav bilden.

Inga kommentarer: