torsdag, oktober 09, 2008

nya vinklar i nya tider

Är djupt nedbäddad i sängen idag men upplever då och då kortvariga formtoppar om lurar mig till att tro att nu vänder det då, då läser jag tex. nya numret av Rodeo. Ett nummer som bland annat innehåller det traditionella samtalet om mode, där det helt riktig konstateras att innehåll och kunskap och mode ej är viktigt för den yngre generation. Det är att köpa och konsumera som är essens av det senaste årens så kallade modeunder. Detta sägs på ett bra sätt i Rodeo (bättre än jag) men vad som slår mig att de i likhet med alla svenska tidningar tenderar till berätta de mer ointressanta historierna (förra numret undantaget då Cyril Hellman överraskade) men generellt sett så övervaskar svenska tidningar aldrig. Berätta om artistens som missbrukare i stället för som cool person det är ger garanterat bättre läsning. Exemplen är många och relativt enkla. Om lågkonjunkturen nu är här så är det dags för kulturen att byta skepnad och rita (skissa) upp den nya kartan. Men på modefronten fortsätter jag uppskatta de vänder sig till min generation, kanske den sista som fick ett innehåll i våra paket?

Inga kommentarer: