söndag, oktober 26, 2008

Don Draper en del av generation göra?



I kväll är det dags för sista delen för säsongen av Mad Men. Likheterna mellan Don Draper och Matthew Weiners tidigare skapelse Sopranos har varit en populär parallell på sistone med utgångspunkt i karaktären Don Drapers allt mer intensiva grubblande och försvinnande från byrån. personligen tycker jag att New York Magazines likeabilty test är roligare. För mad men nörden finns även inför säsongsfinalen.
Personligen tycker jag Don Draper är intressant eftersom hans vilja att skriva om sin egen historia är så otroligt samtida. Överskriften generation göra är en aning missvisande då den syftar på personer födda i mitten av 90-talet, jag är snarare ute efter personer födda på 80-talets andra hälft. Människor som är att betrakta som digital urinvånare, som sådan är det naturligt att digitalt diktera in egen historia. Deras historia blir ett digitalt pussel där de bästa delarna putsas för att sedan berätta en historia om en person som mer liknar en avtar än en verklig person. Något Don Draper klarar utan internet men framför allt är det han gör kontroversiellt då men naturligt idag och jag gillar det verkligen. Nu hoppas jag bara att min egna generationskamrater skall börja retuschera sina livshistorier så de bättre passar vår leende samtid.
Är personligen inte förtjust i House of Hollands kläder men en kollektion med utgångspunkt i gamla Bevan inger viss respekt. tyvärr verkar han inte förstått att det var den Dylan Mckay (de två första säsongerna) som var mest mode. Den märkliga avslutning på min text har som syfte att motivera mitt bildval.

Inga kommentarer: