onsdag, februari 25, 2009

En skitdag



Ovanstående rubrik syftar endast till de dystopiska och smått perverterade bilder jag projicerar på omgivningen en slaskig onsdag morgon 2009 i kungariket. År 2009 alltså transparens, wireless och pirater m.m men inget är större än kungahuset (möjligen dess kusin melodifestivalen). Landet ska befinna sig i glädjeyra nu när Victoria får gifta sig med en man av folket det är utveckling anno 2009 det. Borde fundera på om jag ska skratta eller gråta men tyvärr ligger en uppkastning närmast till hands för tillfället. Det enklaste vore att plita ner några rader om medier som blivit se och hör men det känns som en grej för Twitter och det är allt för enkelt. För vad som fascinerar mig alternativt äcklar mig är människors intresse för detta (kvällstidningar har säkerligen en bra försäljningsdag idag). Blir uppriktigt deprimerad över tanken på alla människors vars liv är så sorgliga och dränerat på livsenergi att de kombinera det chipsfrosseri det de låtit gå i takt med dålig musik den senaste månaden med att känna glädje över att en snart 32-årig kvinna får gifta sig med sin kille. Detta efter att regeringen sagt jag först (även om det mest är en formalitet). De mer seriösa anhängarna tänker jag inte kommentera då de är i själva verket är en installation utförda på uppdraget av Nordiska Museet och jag har aldrig avsett att sparka på museala föremål. Väljer att i stället att ödmjukt att glädjas med dessa begravda människor, det ropas redan om att det här kommer stärka folket känslor för monarkin och att det var behövligt med glädje nyheter mitt i allt elände. Just detta bekymrar mig är det dit vi har kommit? Ska vi vara glada, för vad? Att folk nu kan kolla på usla tv-inslag och köpa dålig kvalité igen, vad har jag missat här?

Vore inte en diskussion om varför människor liv är så sorgliga att de bryr sig om ett kungabröllop mer fruktbar. Eller varför inte lite intierade tankar om hur modernt det känns med kungahuset nu 2009? En positiv sak innan jag avslutar den här illaluktande ordsvadan, nu hoppas jag att vi slipper höra något om progressiva svenskar i teknisk framkant på ett tag, den ofrivilliga komiken skulle bli allt för uppenbar då.
Om bildens relevans, tja om du inte vet det så läser du ändå inte den här skiten.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, det är klart, är man så smart, upplyst och påläst som du känns detta helt ointressant. Är man dock som resten av svenska folket ett uns intresserad av något annat än den livsviktiga demokratin som inte fungerar om den inte genomsyrar allt vi gör, ja då är det faktiskt ganska kul att läsa om det här, jag menar, hon är ju trots allt vår nästa statschef, vare sig du gillar det eller inte... Men det är klart, om du fick välja kanske vi skulle kunna läsa mer om Pär Nuder? Varför inte finanskrisen, där kan vi ju fortfarande suga ut det sista mediestoffet.
End

Martin Cöster sa...

Eller så läser vi massmedia som inte är producerad i Sverige och ser oss som globala medborgare.Där står det ju saker som är kul att läsa på riktigt tack för den insikten... End.