onsdag, februari 11, 2009

Rasist Skåne

Ett påstående som beskrivs väl i den här texten. Som Niklas Orrenius påpekar så är det inte särdeles konstruktiv att resten av Sverige tar på sig Bror Duktig kostymen och skrockar om de korkade rasisterna i Skåne. Samtidigt så känns det i urbana delar av Skåne argumentet om mångfalden i Skåne och hur mycket kontinentalt Malmö är än Stockholm (vilket är sant vid en ytlig analys) känns inte den heller så fruktbar. Då jag råkar vara född i just Skåne så har det funnits både erfarenheter och tankar i ämnet. Även om jag allt mer cementeras in den händelselösa stockholmska medelklasslunken så är det ett ämne som förbryllar och berör. Tidigare så har dessa tankar ofta landat i Skånes infrastruktur och dess tradition med missnöjesyttringar. En analys som dock känns både tunn och en aning barnslig, men det går inte att bortse att det som gör Skåne kontinentalt är inte mångkulturen eller dess urbana puls. Det kontinentala draget är väl snarare dels relativa tätbefolkning samt konservatism och främlingsfientlighet Drag som påminner en hel del om det övriga Europa, dit Sverige i stort inte hör. Även om jag tror att det som hände i Rosengård snarare handlar om ett problem inte bara med polisen utbildning och värderingar. Utan faktiskt även med deras bristande bildning och intelligens (den gamla rantan om vikten av kulturell diet ni vet)än vad det skulle ha att göra med något specifikt skånskt. Därför välkomnar jag den genomlysning som poliskåren nu genomgår i media, samtidigt som jag beklagar att den snart är över. Personligen hoppas jag återkomma i ämnet så fort tankarna strukturerats.

En helt annan grej som lite oväntat börjat intressera mig i veckan är den vilja samtiden har att göra vuxna av barn så fort som möjligt. Är rädd för att det kan vara förödande för den unika kreativa förmåga som barn faktiskt besitter. En skaparförmåga som aldrig återkommer senare i livet, dumt då att döda den direkt.

Inga kommentarer: