onsdag, april 26, 2006

Helgdans


Om du är intresserad av klubbliv och bor i huvudstaden rekommnderas naturligtvis Go Bang som bjudit in Ame på lördag http://www.sonarkollektiv.com/artists/%C2me/. För tillfället aktiella med: Henrik Schwarz/Âme/Dixon - Where We At EP: Eftersom själskryt ligger mig varmt om hjärtat tänkte jag nedan dela med mig av en recension gjord av min på sidan labyrint där jag hösten 2004 recenserade deras självbetitlade debutalbum, recension går även att läsa här: http://www.labyrint.nu/text.asp?id=3865

Ungefär en gång i veckan hittar jag någon ny bra tysk artist eller grupp, om det är från Kompakt, B-pitch Control eller Sonar Kollektiv spelar liksom ingen roll. Kompakt och B-pitch Control är de hippa just nu men denna recension avhandlar Âmes självbetitlade album som ges ut på Sonar Kollektiv.

Âme består av två killar från Kassel, Kristian Beyer och Frank Wiedemann, båda födda 1973. Kristian Beyer säger sig vara influerad av både Detroit- och New York-housen, han nämner i en presentation på Sonar Kollektivs hemsida artister som Moodyman, Carl Craig och Metro Area. Frank Wiederman verkar däremot ha hämtat sin inspiration från den europeiska scenen, då han bland annat nämner Jazzanova, och Chateau Flight som sina förebilder. Inspirationskällor som märks och som på skivan leder fram till intressanta möten mellan den amerikanska housetraditionen och den europeiska scenens dito . Som lyssnare befinner du dig den ena stunden i en taxi någonstans i Paris, för att nästa sekund stå och sippa drinkar på någon av de hippaste klubbarna i New York.

Det var länge sedan jag hörde ett så genomarbetat och vitalt deephousealbum, att Âme funnit sin hemvist på just Sonar Kollektiv är ingen överraskning då de kompletterar bolagets gedigna urval av artister på ett ypperligt vis. De är länken emellan Siriusmo och Forss, med både sväng och minimalism på sitt visitkort. Nu hoppas jag få höra deras Metro Area-influerade Sarari eller någon annan av albumets mer dansanta låtar på klubbarna i Stockholm i vinter.

Inga kommentarer: