tisdag, april 04, 2006

La Musik

Tänkte göra lite skamlösa reklam för mig själv, på la musik hemsida kan du läsa en intervju med Marcus Guetner gjord av mig http://www.livetsgoda.se/musik/index1.asp?huvud=musik&under=artiklar&id=376. Texten följer även nedan:

Marcus Guetner har inte dansat till musik sedan han var 13 år gammal och om han får välja en favoritlåt blir det Björks allt annat än dansanta ”All is full love”. Han började lyssna på musik osedvanligt tidigt och ägde sina första turntables vid fjorton års ålder. Troligtvis är det jag som i min begränsade värld konstruerat en syn på Guetner som en musiker med en slags intellektuell hållning till sitt musikskapande. Hans nya skiva Lovely Society skiljer sig från förra årets magnifika ambientäventyr på 1981, men stärker likväl min känsla av Marcus Guetner som en kreatör i technolandskapets absoluta utmarker. Mitt intresse för Guetner kombinerat med min önskan att få dansa till ”back in the days” ledde till att jag via Jeannine på Kompakt etablerade en mejlkontakt med Guetner. Med en förhoppning om att kanske få svar på några av mina frågor.
MC: När började du göra musik?

MG: Efter att ha varit dj I två år upptäckte jag programvaror för att göra egen elektronisk musik. När jag slutade skolan sexton år gammal, så hade jag mer tid till att göra musik. Mängden utrustning nådde snart groteska mängder, vilket gav mig insikten att det inte var så jag ville producera musik. Så jag sålde all utrustning och skaffade mig istället en massa mjukvara. Efter det började saker och ting falla på plats. När jag var 19 år släppte jag min första platta på festplatten, sen dess är musik mitt yrke.

MC: Är det någon artist som varit en inspirationskälla för dig?

MG: Det faktum att jag började lyssna och köpa musik väldigt tidigt har inneburit har jag inspirerats av många olika musikstilar samtidigt. När det gäller ambient-soundet så har artister som klf och gas format min inställning till musik.

MC: Jag finner din nya skiva Lovely Society väldigt intressant, det är svårt att avgöra om det är techno, tech-house eller något helt annat. Jag får en känsla av att du inte gillar genrer, stämmer det?

MG: När jag producerar har jag friheten att inte vara låst till en genre. Med alla de resurser jag har till förfogande så är jag inte begränsad och jag försöker alltid kombinera ljud och olika stilar i mina produktioner. Kanske är det därför Lovely society inte går att lyssna på vare sig hemma eller i en klubbmiljö.

MC: Vad betyder techno för dig?

MG: Varje stil har sitt typiska sound, t.ex. gitarrer I rockmusik och stråkar I klassisk musik. Men det är annorlunda när det gäller techno. Det finns inget speciellt ljud eller instrument som är karakteriserar technon. Det är en typ av musik som tillåter producenten att använda i stort sett vilket ljud som helst i sitt arbete. Oavsett om det är ljudet av ett instrument eller ett ljud som du får av att slå på en kastrull med en träsked. En annan aspekt av techno som jag gillar är det konstanta flödet som guidar dig genom hela kvällen oavsett om du är på en fest eller en klubb. Antingen älskar du det eller så går du hem. När jag lyssnar på annan musik under en längre period så får jag känslan av att det är enskilda spår eller låtar. Medan techno kan var en enda komposition genom hela lyssningen (exempel mix-cd: s).

MC: Jag får intrycket av att Regensburg är viktigt för dig. Berätta lite om Regensburg och vad det är som gör staden speciell för dig?

MG: Regensburg har egentlig mening ingen elektronisk musikscen. Det är enklare för mig att leva i Regensburg och producera musik och slippa att bli medvetet eller omedvetet influerad av andra producenter. I en större stad som Berlin eller Köln skulle det vara en omöjlighet. Regensburg är en stad där du kan fly från det hektiska tempot, men trots att det är en relativt liten stad så har du allt du behöver.

Marcus Guetner är aktuell med albumet Lovely Society (Ware) som släpptes 6 mars. Du kan läsa mer om honom på http://www.m-guentner.de


Martin Cöster