tisdag, januari 30, 2007

Kulturteorier

Jag tror det var artiklen i Svd om kulturtanter, den 21/1 (blogger vill inte länka idag tyvärr) som fick mig att (återigen) reagera. Det faktum att kvinnor skulle vara smartare än män har jag ingen problem, sett till personlig erfarenhet så tyder mycket på att det kan finnas sanning i det speciellt på landsbygden. Det är nedanstående stycke som irriterar mig:

"Tjänar kvinnorna på att de dominerar som kulturkonsumenter? Det tror Hillevi Ganetz.
- Konsumtion av elitkultur ger en statushöjning och kulturellt kapital som är värdefullt, om man ska tro Pierre Bourdieu och liknande teoretiker. Så det kan väl bli en konkurrensfördel för kvinnorna."

Det slentrianmässiga användandet av Bourdieus gamla teorier känns lika genuint svenskt som midsommarstången. Helt utan tanke på att kulturkonsumtion förändras applicerar tyckare, akademiker etc. 30-40 år gamla teorier med karbonpapper. Den statushöjning som uttrycks i citatet ovan får du idag inte genom att besöka stadsteatern eller samma gallerier som alla andra. Statusen får du genom att söka dig vidare när de med ett lägre kapital gör intrång i det egna fältet, det förstod en genomsnittslig fransk tjänsteman redan på 70-talet. Att besöka kalendarieutställningar innebär snarare ett status quo. Om det är bra eller dåligt avser inte jag att bedöma, men undertecknad är innerligt trött på teorier citeras till höger och vänster utan att de sätts in i sin kontext. För då blir de innehållslösa och lika lättsamma som ett inredningsmagasin.

Inga kommentarer: