tisdag, september 09, 2008

vikten av att vårda sitt eget varumärke

Överskriften är ett försök att hitta en överskrift till morgonens tankar som jag de senaste 10 minuterna förgäves försökt renodla så att de åtminstone skulle kunna framstå som normalbegåvade. Allt började med att den långt i från nya insikten om människors (åtminstone i lilla Sverige där jag bor)ständiga vilja att finna gemensamma värderingar och referenser i vår samtid, trots att allt tyder på att det inte borde vara så. Något som fick mig att tänka på att mainstream faktiskt vunnit i och med att alla nischar sina intressen så tidigt som de gör idag. Personer som lyssnar på icke kommersiell musik lägger all energi på detta vilket innebär att de ägnar sig åt konventionella val i övrigt, summan blir då grå men också spretig och mina ögon otydlig. Människor som tjänar mycket pengar handlar på Hm för de vill inte sticka ut från mängden även om deras plånboken uppenbarligen gör det. Vad vill jag ha sagt, vet faktiskt men jag tror det handlar om en förundran över att människor inte ser den röda tråden och att de levande varumärken. Då blir det spretiga och otydliga tilltalet nästintill provocerande. Som lite berömd grädde på moset utarmas kulturen av att vi i vår enfald fortfarande strävar efter minsta gemensamma nämnare, detta för att avsluta med att återknyta det första påståendet.

Inga kommentarer: