tisdag, oktober 11, 2005

Häktet

SVT Dramas nya satsning heter som bekant Häktet och hade officiell premiär igår, de mer intierade bedömningarna håller jag för mig själv. Men en liten recension tänkte jag bjuda på så här 26 timmar efter eftertexterna. Manuset är skrivit av lundaspexaren Kalle Lind som bland annat medverkat i hysteriskt tråkiga Hej Domstol, var av tradtionellt svenskt snitt. Det vill säga en hel del goda intentioner, men tyvärr stannnar det där i det första avsnittet, intressanta spår stannar upp, nya grepp ser vi endast sekundsnabba glimtar av. Dock är Lind bättre som manusförfattare än som radiopratare, värre är regin och skådespelandet. Regin är fylld av de väntade klicherna, överspelade karaktärer, klichemässig grepp etc. Skittrist helt enkelt, skådespelarna verkar inte vara informerad om att de inte befinner sig på en teaterscen utan framför en kamera och övertydligheten är ett hån emot tittarens potentiella intelligens. Vad jag finner tröst i är dock att det finns alla möjligheter att serien växer, bara de skippar den förväntade realtionen emellan den nyaställde vårdaren och den intagne, som naturligtvis har samma etniska bakgrund.

Den större frågan är när skall ett paradigmskifte infinna sig i svenskt drama? Återigen behåller jag de bästa ideerna för mig själv. Men till att börja med tror jag vi börjar med att lägga ner allt skrivande på Di och alla andra likartade utbildningar. Börjar om från början och fullkomligt slaktar alla gamla mossiga teser om hur drama, komedi och action skall författas. Först då tror jag på en omdaning i svenskt tv skapande och en vilja för de intresserade att kanske betala licensen. Något enkelt för mig att sitta på min egen höga häst och uttala mig kategoriskt, men så länge ingen hindrar mig så avser jag att fortsätta med precis det.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vill bara påpeka att jag är INTE lundaspexare, har aldrig funderat på att bli lundaspexare, har aldrig blivit tillfrågad att bli lundaspexare, har aldrig sjungit en kuplett till känd melodi i historisk miljö och har heller aldrig drömt om det. Underbyggda förolämpningar - okej. Felaktiga - oförskämda. /Kalle Lind