tisdag, oktober 04, 2005

koze


Ställde i somras lite frågor till albumaktuelle DJ Koze eller Stefan Kozalla som han egentligen heter. Men när till med indieorganet Sonic publicerade en intervju så falnade intresse för att publicera min. Har därför inte skriva en färdig intervju, bara översatt frågorna:

M: Hur är läget? Tänkte vi kunde inleda med att du berätta kort vem du är varför du började med musik och varför blev det just elektronisk musik? Om du inte var producent och musiker idag vad skulle du då vara?

K: Jag började som dj för en tysk hiphop grupp, bara för att det vara kul. Jag scrachtade och mixade och uppträdde på den tyska dmc finalen. Jag har alltid velat vara en show-dj som cash-master eller cutmaster, som var mina hjältar då. Med mitt nästa band ”fischmob” blev jag mer seriös och började producera musik. Vi släppte 2 album och flertalet maxi-skivor samt videos. När vi slutade samarbeta (1998) BÖRJADE JAG SPELA PÅ KLUBBAR EFTERSOM JAG VAR INTRESSERAD AV ANNAN MUSIK EN DEN VI GJORT. Parallet med detta producerade jag och släppte jag egen musik under namnet DJ Koze elelr mitt alter ego Adolf Nosie.

M: Jag gillar verkligen din hemsida, när du tittar på den känns det som om du gjort denna vackra sida själv, är det så?
K: Inte alls. Jag gjorde sedan tillsammans med två av mina vänner, Alex som skötte programmeringen och Björn som är ansvarig för de fantastiska teckningarna och grafiken. Vi arbetade som ett team när vi planerade och utformade konceptet. Jag är mer ansvarig för innehållet (musiken, videos, bilder, texter och länkar etc.) Fast det mesta av jobbet är gjort av vänner till mig.

M: Din musik (som DJ Koze) är väldigt seriös och passar perfekt en regning dag, när du begrundar dina problem. Men samtidigt gör den dig lycklig och väcker lusten att dansa som en galning. Är det ett syfte från di sida eller är jag bara galen?

K: Vi har väldigt många regniga dagar här I Hamburg (för tillfället regnar det faktiskt), men samtidigt (eller kanske på grund av det) gillar vi att besöka klubbarna, dricka och dansa samt lyssna till ny intressant och bra musik som kan ta oss långt härifrån! Mitt mål var att göra ett album som du kan lyssna på dagtid, eftersom det inte är fyllt med peaktime technotolls.. Men där finns även ett par låtar som kanske funkar på klubben.

M: Vilka artister och vilken musik har inspirerat dig?
K: Många… för att nämna endast några musikaliska influenser: public enemy, Brian Eno, KLF, Aphex Twin, Phuture, Stoges, Tobias Thomas. Public Enemy, Kevin Saundeson, The Who, Wolfgang Voigt, Beach Boys, Rocko Schamoni, Hall and Oates, the phracyde, Dr Dre…
M: Finns det någon svensk producent/musiker som du lyssnar på för tillfället?
K: Jesper Dahlbäck är en bra producent, men jag bryr mig inte så mycket om nationalitet, bra musik är bra musik.
M: Vilken är enligt dig Europas bästa stad när det gäller klubbliv?
K: Jag har haft turen att få uppleva klubbscenen I Tyskland. Vi har många bra fester här, Cologne, Munchen, Hamburg, Offenbach, Jena och Berlin eller de stroa festivalerna som Sonne, Mond, Sterne och Timewarp. Lissabon, Turin och Barcelona är väldigt bra ställen att vara på.
M: Är klubbmiljön fortfarande centrum för den elektroniska musiken?
K: Kanske
M: Betyder hip-hop fortfarande mycket för dig?
K: Hip hop är fantastisk musik och jag älskar det, men det är inte intressant för mig för tillfället. Den elektroniska musiken utvecklas väldigt snabbt och tar intressanta vägar.

M: International Ponys Our House var en av de låtar som jag lyssnade mest på under sommaren som gick. Kan vi vänta oss mer från International Ponys sida?

K: Ja. Vi avslutade just vår sista live show för året och är nu redo att avsluta vårt andra album, som kommer att släppas I mars 2006. Supermusik för supermänniskor!

M: Har du några intressen förutom musik?
K: Vodka
M: Du bor i Hamburg, varför inte Köln eller Berlin?
K: Eftersom den här staden varken är för stor eller för liten, den är dessutom väldigt vacker, nära till havet och det bor många trevliga människor här. Något som är svårt att hitta ;)

Inga kommentarer: