fredag, januari 20, 2006

fredag igen.


På ett relativt tidigt stadium i livet insåg jag att just fredagen var invävt i något magiskt, kanske inte skimrande men likväl ytterst tilltalande. Dagen då veckans frustration och tillkortakommande skall ventileras och samtidigt förträngas. den ytliga fernissan må vara annorlunda beronde på om du befinner dig i storstaden (läs Stockholm) eller landsbygden (läs övriga), men kärnan är likväl densamma. Förhoppningar, frustration och önskan om glamour i vardagen. Då jag numera ekonomiskt tillhör det lägre ståndet, får jag finna mig i en hemmahelg då ett evigt vändande på femtioöringarna står på agendan. Goda förutsättningar att bygga luftslott såldes, frigörandet av veckans frustration lär det dock bli svårare att genomföra.
Till sist lite ointressanta åsikter:

Karin Ström står för reportaget idagens "fredagspaket" i Svenska Dagbladet som jag tyvärr inte hittat på deras hemsida ännu. I kort handlar det om om 00-talets hippa yrken med fokus på hantverkaren, andra som nämns är bartender, fikägare, butiksbiträde, klubbfotograf. Känns lite som om de omöjligen kan vara hippa nu när Karin Ström skrivit om dem. Dock är artiklen intressant eftersom dess analys tyder på att min misstanke om att vi allt mer går emot ett kunskapsföraktande samhälle är korrekt. Ett samhälle där acnebiträdet Tim 22 år står för analysen känns inte så spännande. Fast egentligen bör jag inte gnälla utan läsa icke-svenska tidningar i stället.

Henrik schyffert program om humor, blev lite av ett antiklimax för min del, däremot så verkar denna filmpremiär intressant

Humorn i Europa och USA är väldokumenterade, har därför mer än en gång undrat över hur humorn betraktas och behandlas i den övriga delen av världen där de flesta bor. Kanske kan Albert Brooks film ge några inblickar i den större (åtminstone befolkningsmässigt) humorvärlden.