tisdag, juli 31, 2007

En ny generation föräldrar

Det är återigen hippt att vara förälder eller snarare det föddes många barn på 1970- talet och dessa personer vill nu föra vidare sina gener. Denna generation föräldrar tycks dock ha en viss fabläss för underliga och lite ursäktande prefix framför ordet förälder, mamma eller pappa. Ord som popmorsa, kulturföräldrar blir allt vanligare, personligen hoppas jag på att fler musikgengre ger sig in i leken, technomamma, housepappa (varför har inte Tiger Stripes en blogg som heter housepappan)countryförldrar osv. Jag undrar vad dessa något krystade prefix döljer, en postionering naturligtvis, men räcker det inte med att vara bara förälder? Förlorar du mark inom fältet då och vad innebär det för barnen, tänk om ett kulturbarn (en naturlig produkt av två kulturföräldrar) vill bli en vanlig svennebanan? Vad händer utestängs denne från framtida släkträffar när Houellbeq, Lowden och Stig Larsson skall reciteras till tonerna av The Studio? Har inte många av våra stora kreatör skapats i hungern efter kulturen? Hur som helst ser jag fram ett motdrag såsom svenneförälder, schalgerpappa och let's dance mamma.

Även om den korta texten ovan främst är att betrakta som små lustiga anteckningar för egen räkning, vore jag tacksam för åsikter i från person som är mer bevandrade inom föräldrar fältet än vad jag är.

Inga kommentarer: