lördag, juli 28, 2007

korta reflektioner



Resor ger utrymme till en mängd saker bland annat reflektioner över staden eller platsen du själv lever på . Då mina resor oftast går till andra städer så tenderar mina funderingar till att handla om just staden. Det första som blir uppenbart varenda gång jag lämnar Stockholm är dess särdrag är copy and paste kulturen, det finns en fantastisk förmåga att adaptera trender och fenomen från alla världens hörn till det kyliga Stockholm. Tyvärr sker detta på bekostnad av ett eget uttryck, dock är det hela logiskt det finns en rät och logisk linje från charterresorna på femtiotalet till bredbandsexplosionen under tidigt 2000-tal i Sverige.

Det lilla välmående och lite självgoda landet som har resurserna att likt en modern Marc o Polo hämta hem de senaste rönen. Det andra som slår mig är att
  • Le Corbusier
  • delvis hade rätt sin sågning av Stockholm och dess planering, vattnet i all ära det må vara exotisk för turister, men i mina ögon omöjliggör den i kombination med den misslyckade iden om punktstaden en urban känsla. Det kvittar hur många res turanger, barer modebloggare och dj:s som finns i Stockholm jag kommer aldrig att uppleva det som en storstad. Vilket torde leda mig till att dra slutsatsen att det är dags att flytta. Något jag har svårt att säga emot.

    Det ryktas om att Trentmöller skall göra musiken till nästa David Lynch film, i så fall ett fantastiskt samrbete. Kan dock inte bekräfta detta rykte eller om det är en ny film på gång från Mr. Lynch sida vi får hålla till godo med
  • Lynch dokumentären
  • så länge och för er som inte har sett Inland Empire så kommer den till Sverige i höst.

    Noterar slutligen att
  • Emmabodafestivalen
  • lägger ner efter 20 år. Känns ytterst befriande med aktör inom indiekulturen som inser det löjeväckande i det ordet år 2007, avslutar därför denna postning med att citera festivalens grundare Håkan Carlsson
    ” Det finns inte indie längre. Det som kallas indie i dag är mer kommersiellt än det som kallas för kommersiellt. Det verkar viktigare att i första hand göra reklamlåtar och spelas på radio och i sista hand spela för publik, säger han.”

    P.S Loop De Mehr är förmodligen Anja Schneiders bästa låt någonsin spökproducerad eller ej. Annars så är det deephouse och dub som gäller i Berlin dessa dagar, befriande att slippa electro och dålig minimal.

    2 kommentarer:

    Anonym sa...

    Håller på att ta in offerter på 1 styck pastavagn. Kanske kan döpas oss till Pastaboys? Nej just det, det namnet är ju upptaget av några italienare som gör house.

    Anonym sa...

    Helt rätt där på Loop De Mer!