fredag, januari 25, 2008

Det var bättre förr

Rubriken är en gammal kliche som börjar smyga sig in även i min egen generation (de är dock omedvetna om det). Om ni tar er tid att läsa Sverigedemokraternas partiprogram kommer snart notera att det är deras ideologiska grund och intellektuella elixir. Denna värdegrund delar de med många av historiens smutsfläckar, Hitlers ideologi byggde egentligen på denna tanke han vill återskapa en fiktiv gammal värld som i hans ögon vara ett paradis. Ungefär som att vilja återskapa 50-talet år 2008, även och metoderna naturligtvis skiljer sig åt.
Tänk på det nästa gång du säger att det vara bättre förr.
Trevlig helg

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hur politiskt oinsatt och korkad måste man vara för att jämföra Sverigedemokraterna med Hitler? Det kallas Godwins lag.

Sverigedemokraterna vill införa en sådan invandringspolitik som finns i våra grannländer Norge, Danmark och Finland.

Jag betvivlar att du har bemödat dig med att läsa deras partiprogram. Fjant.

Martin Cöster sa...

Att ta till Godwins lag är ofta ett tecken på lite väl mycket tid vid datorn. Jag exemplifierar bara hur farligt det är att önska att återskapa något det är vad SD önskar det bör framgå för varje normalt begåvad person som läser partiprogram, deras bloggar m.m. Om du sen tar dig tid att läsa Mein Kampf som kommer du med hjälp av minsta lilla analysförmåga inse att Hitler ville återskapa något som varit. detta har sd och många andra vitt skilda aktörer gemensamt med hitler. I övrigt gör jag inga liknelser. Vad jag önskar att lyfta fram är faran med att tankesättet det var bättre förr.
Om du har funnit några andra liknelser i inlägget så är jag idel öra.

Anonym sa...

Du använder nazireferenser eftersom du inte klarar av en saklig debatt med Sverigedemokraterna. Det är en så utstuderad "metod" att det är pinsamt.

Sverigedemokraterna är ett öppet Israelvänligt parti, kanske Sveriges enda. De har många invandrare som röstar på paritet och som representerar dem.

http://gruegranskar.blogspot.com/2008/01/sd-ett-parti-fr-invandrare.html

De har flera politiker med judisk tro, bland annat en i partistyrelsen. De tar aktivt avstånd från all extremism och våld, bland annat nazism, fascism, anti-semitism med mera. Ett exempel i mängden:

http://www.sverigedemokraterna.net/index.php?action=fullnews&id=936

Sverigedemokraterna vill införa en invandringspolitik som finns i våra grannländer Danmark, Norge och Finland. Titta dig omkring, du inskränkte. Sverige är extremt. Tar emot flest invandrare per capita i hela västvärlden. Det har vi vanliga människor tröttnat på och kommer att rösta på Sverigedemokraterna 2010.

Självklart var Sverige ett bättre land före massinvandringen. Ett tryggt, rikt och välmående land. Det kan väl ingen förneka.

Martin Cöster sa...

Om du inte redan gör det så hoppas jag verkligen att du satsar på en politisk karriär inför valet 2010. Du är ett fynd, lite snack mycket hockey tror stenhårt på det i valet 2010. På pluskontot finns också oviljan/oförmågan att se vad jag menade min "nazireferens", men det är obetydligt i det större sammanhanget. 2010 läger du din röst och jag flyr landet med skrattet i halsen.
Mycket tyder på att Sverige var sämre förr, det fanns fler av din sort då.