torsdag, januari 10, 2008

Klass

  • Expressen kultur
  • har länge varit min favorit bland landets kultursidor (avdelningen väntade åsikter), och deras så hyllade tv-satsning var jag till en början ytterst tveksam till. En skepsis som grundade sig i att programledarna i det första avsnittet uppträdde mer amatörmässigt än kollegor på valfri student-tv. Något som också var anledningen till ett längre uppehåll innan jag i veckan tittade på avsnittet om kulturklasskampen. Avsnittet inleds på samma sätt som jag lämnande Expressen kulturs tv-satsning amatörmässigt och intellektuellt svagt med påstående som att medelklass inte skildras. Men till min stora glädje växer avsnitt för varje minut och blir allt intressantare mycket tack vare gäster, när Carl--Johan De Geer som är tänkt att representerar överklassen ger sin frus sociologiska klassdefinition d.v.s. klass är inte inkomst utan ditt sätt att föra dig, släpper hämningar hos de övriga och det utvecklas till ett riktigt bra samtal. Johan Rheborg briljerar med sin enkelhet och avsikt att skildrar företeelser hämtade från sin egen verklighet. Framför allt tillåts gäster ta plats, visserligen kanske jag hade väntat mig ännu mer intellektuellt sett, men det är väldigt mycket bättre än SVT:s liknande program.

    I programmet görs det inga definitioner av medelklass vilket är synd och ett stort minus, att definiera en majoritet av Sveriges befolkning som medelklass känns otidsenligt. Det finns ständigt växande flora av undergrupper inom medelklassen, men det verkar som det gått förbi etablissemanget. Min avsikt är därför att presentera dessa subgrupper här på bloggen under våren fritt definierade av mig själv. Klass är än i dag minst lika viktigt att för analysen av samtiden som det betydligt mer trendiga redskapen etnicitet och kön.

    Det finns anledning till att vara bekymrad över
  • Per Bauhn iSVD
  • även om han själv flaggar för faran med det han själv förespråkar visar kommentatorsforumet på en utökad rätt att försvara sin egendom är en vansklig väg att gå. Vill passa på att påminna om en händelse i Skåne på 90-talet. En student (i lund) bestämde sig för att gena över en tomt för att snabbare ta sig hem till sin bostad. Mannen i huset som hade upplevt ett eller flera inbrottsförsök noterade detta och tog fram sitt gevär. Det hela resulterade i ett tragiskt och helt meningslöst mord, med en utökade rätt att försvara sin egendom tror jag att vi får se fler sådana händelser.

    Inga kommentarer: