onsdag, januari 07, 2009

Bra om Spotify

I dagens nöjeskrönika (återkommer med länk senare under dagen när webbredaktionen på SVD gått upp) kommer Sam Sundberg (för övrigt glädjande att han blivit ny krönikör) med väldigt relevant kritik emot Spotify. Åtminstone för alla de vars musikintresse sträcker sig utanför mainstreamutbudet. Sedan jag skaffade Spotify i höstas har jag smågnällt över att utbudet är allt för klent, visst det är strålande i sociala sammanhang där musiken är väldigt sekundär och när du är trött eller inte har tillgång till din musiksamling. Precis som Sam Sundberg påpekar har utbudet blivit sämre, mer gammal Magnus Uggla än Martyn. Det handlar om rättigheter men till skillnad från Sam Sundberg tror jag inte att det är ett problem att Spotify blir en slaskkanal, för det är precis vad den primära målgruppen vill ha. Men det finns många där ute som hyser intresse och kärlek till musiken för dem förblir Spotif och alla liknande streamingstjänster som kommer att lanseras under året endast ett komplement. Ett perfektalternativ när du vet att en uppspelning av den där nya editen du gillar som mycket bara leder till att din obildade omgivning häcklar dig.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Med två miljoner låtar kvar att lägga in kommer flera luckor täppas till. Allt Spotify har rättigheter till just nu motsvarar en bra bit över fyra miljoner låtar.

Hur man än vrider och vänder på resonemangen så motsvarar mainstreamutbudet en minoritet av det nuvarande låtbiblioteket. Låt säga att 200.000 låtar är mainstream just nu. Då återstår 2.000.000 låtar som inte är mainstream.

"Slaskkanal-kategoriseringen" är således ett väldigt okunnigt sätt att uttrycka sin besvikelse över saknade låtar, album och artister.

Martin Cöster sa...

Ordet slaskkanal är en referens till dagens krönika i Svd som jag avser att länka till så fort den finns på nätet. Bör poängteras att jag anser att Spotify är ett strålande del av musikkonsumtionen. Men det var inte det mitt inlägg handlade.

Anonym sa...

Ja, jag förstod att det var en referens till Sundberg och jag står fortfarande fast vid min sista mening.

Din poäng var att utbudet inte räcker till för er som älskar musik och där anser jag att du har fel. 2 miljoner låtar utanför mainstream räcker långt för de allra flesta. Berätta gärna vad det är för musik som ni med "intresse och kärlek" till musiken inte kan hitta på Spotify!

Anonym sa...

Utöver Martyn med ca 7.000 lyssnare på last.fm.

Anonym sa...

Jag anser att Icas utbud räcker för alla som älskar mat. De har massvis med goda grejer som duger långt för de allra flesta.

Martin Cöster sa...

Om ICA- det beror på ens preferenser...
Naturligtvis har Spotify ett utbud som sträcker sig utanför mainstream utbudet, vilken tolkning du än lägger i det uttrycket. vad jag fastnade för i krönikan är väl kanske främst detta stycke:
"När SvD:s Adam Erlandsson Spotify-sökte efter musikskribenternas årsbästalistor hittade han 13 av 40 album. Det duger inte. Spotify är inte en butik där man kan plocka det man gillar och kombinera med musik från andra källor, det är en tjänst som låser innehållet till en spelare. Det Magnetic Fields-fan som lyssnar på skivan Distortion i Spotify och blir sugen på någon låt från 69 love songs måste stoppa spellistan, starta en vanlig mp3-spelare och spela från hårddisksamlingen. Det är som om man skulle behöva flera cd-spelare för att kunna spela olika cd-skivor. "
likdant när jag försökte hitta de tjugo första albumena på Boomkats lista http://www.boomkat.com/charts.cfm?id=432&gID=9 då fann jag endast 2 av 20.
Det gör att tjänsten för en viss målgrupp endast är ett kompelement idag. men nu är inte jag så säker på att det är ett problem, då de allra flesta är fullt nöjda med hur Spotify är idag (tex Linda Skugge) för att det fyller deras behov. Men för den sakens skull anser jag att det inte ersätter allt annat för min del ett argument som jag inte fått så stor förståelse för under hösten av vänner som tycker att det är fullt tillräckligt med Spotify. Men som sagt det är inte ett problem möjligen en intressant aspekt i mikroperspektiv. Sen tror jag att vi alla tycker att 2009 bli intressant när det gäller utvecklingen av streamingtjänster, eller?

Niklas sa...

Jag använder Spotify och tar sedan till andra källor som komplement. Att allt inte finns är ingen nyhet, men så länge Spotify har rättigheterna till en viss skiva (t.ex. den som fattas med Magnetic Fields) så kommer den dyka upp så småningom. Vi får ha tålamod helt enkelt.

Ang. Boomkats topp 20. Det är inte någon slump att de två album som finns på Spotify är de två som är närmast mainstream ( = har något större skivbolag i ryggen). Det lär alltså dröja in alla små skivbolag har hoppas på Spotifytåget.

Martin Cöster sa...

håller med Niklas absolut ingen nyhet men det är en aspekt som i min bubbla inte alls diskuterats men som också gör 2009 till ett intressant år.

Anonym sa...

beatles och pnk floyd borde ju kunna räknas som band en musikälskare kan sakna, även sedan finns det kanske en handfull låtar med bong-ra, vilket är en stor besvikelse för mg själv. Den svenska punkscenen är tunn, hiphop är det rikigt dåligt med, etc etc etc etc.
Använder spotify som gästmusikspelare, då är den ok. jag slipper tanka skitmusik för att tillfredställa mina skitmusikälskande vänner.

Martin Cöster sa...

Henrk: Beatles och Pink Floyd, Bong Ra räknas definitivt dit.Din anvädning av Spotify är lite vad jag vill komma åt med användandet en variant som inte diskuterats så mycket tidigare.