tisdag, januari 13, 2009

Tillbaka till grunderna

Tjatet om Liza Marklund och den eventuella sanningshalten i hennes böcker väcker gamla mardrömmar till iv för mig. Det är de om "based on a true story" och alla (de är många) som ser det som indikation på att det vankas kvalite. Ett förhållningssätt som alltid förbryllat mig, inte minst för att det alltid vara ett tydligt tecken på bristande kvalitet. Dessutom gör det mig ytterligt skeptisk när du måste skriva ut att du hämtat inspiration från det vi kallar verkligheten, känns som en sista desperat åtgärd. Men nu är ju Marklund en av Sveriges största författare så jag ser fram emot när läsarna ska börja tala ut om "sveket".
Kristin Lundell undrar i dagens i dagens tv-kröninka om det räcker med ett fluffigt hår (Elisabeth Höglund) för att roa folk. Svaret är dessvärre ja, så alla filmare, tv-skapare och reklammän där ute sluta gnugga geniknölarna den breda målgruppen är lätt att underhålla...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror liksom Kristin Lundell och du att man kan komma väldigt långt med ett fluffigt hår. Vilket troligtvis har att göra med det faktum att allt fler svenskar inte längre har hår. Var man sig i världen vänder syns det skalligas sammansvärjning. Folk älskar ett stort hår eller ett ymnigt skägg men är inte beredda att let it grow. Vilket givetvis är ganska oroande.

Martin Cöster sa...

I vanlig ordning tror jag allt handlar om att vi i Sverige är och förblir en bondebefolkning.