lördag, januari 03, 2009

Kärleksaffär

Det har under många år existerat en kärleksaffär mellan de populärkultur korrekta delarna av Sverige och dito i USA. Ett av favoritobjekten i Sverige är den amerikanska "indiefilmen" och i USA torde den svenska "indiemusiken" vara favorit mjukisdjuret för tillfället. Som svensk måste jag koncentrera mig den gränslösa kärlek den svenska kritikerkåren hyser till den amerikanska indiescenen, senast Stockholm Filmfestivals vinnaren Frozen River, i likhet med all amerikansk indeifilm en okej film. Som i Sverige garanteras superlativ och kärlek, jag hoppas därför att de filmintresserad släpper greppet om bostadsrätten på Södermalm med den tillhörande korrekta dvd-samlingen vidgar sin blick under 2009. Då kanske jag får första gången under min livstid får uppleva att en så kallad indiefilm får en etta i betyg av svensk dagstidning. När det gäller amerikanernas förkärlek för den svenska indiescenen, så överlåter jag den analysen åt någon annan åtminstone för tillfället.

Inga kommentarer: