tisdag, juni 13, 2006

Gammal Intervju


Så här några timmar innan jag åker ut till Arlanda för att inleda färden emot Sonarfestivalen i Barcelona, känns det rätt att lägga ut en gammal intervju med den sympatiske Hiroshi Watanabe aka Kaito. Den skulel publicerats men av för mig okänd anledning så blev fallet aldrig så. Hur som helst följer den nedan:

Emil Arvidsson benämnde det som den där japanska mjukisktrancen när han placerade Kaitos skiva Hundred Million Light Years på sin bäst just nu lista i marsnumret av nöjesguiden. Jag är benägen att hålla med Hiroshi Watanabe som Kaito egentligen heter, gör musik där trance från tidigt 90-tal tycks vara korsbefruktad med soul. Att musiken ges ut på Kompakt känns mer än naturligt. Hiroshi har en major från Berklee College of Music i Boston och rönte redan på 90-talet stor framgång under sitt alias Nite System då var det mer renodlad trance/hardhouse det handlade om. Men han har även släppte skivor på Ibadan under aliaset 32 project, att jag tycker mig höra soul i Kaitos filmiska ljudmattor ter sig sålunda logiskt. Hans musikaliska förankring är bred med en pappa som var kompositör och en mamma som var jazzmusiker, har den 35-årige Hiroshi experimenterat med de flesta av den elektroniska musikscenens uttryck. Kanske är det därför jag grämer mig så att denne ytterst sympatiske 3-barnspappa från Tokyo inte hade tid att mejla mig sina tio favoritlåtar just nu.



M: Hej, hur är läget?

H: Det är faktiskt väldigt bra, min äldste son Kaito har precis slutat lekis och ska börja i skolan i april så jag är väldigt lycklig över att mina barn växer så snabbt. Men samtidigt är jag lite ledsen eftersom jag älskar att se dem som små barn. Jag tar alltid väldigt mycket bilder på dem, jag har tre barn, samtliga pojkar.

M: Hur gick det till när du började göra musik?

H: Det var på grund av mina föräldrar, de är också musiker (mamma är jazzmusiker och pappa kompositör). Tror att jag fått en stor del av mina influenser från dem, att själv bli musiker har alltid varit något naturligt för mig, jag började göra musik redan i junior high school med hjälp av en synth och en sequencer. Jag hade tur för min pappa använde en massa gamla synthar och annan hårdvara som jag kunde överta från honom!

M: Är det någon artist eller grupp som varit viktigt som inspirationskälla för dig?

H: Om jag väljer jazz som musikform skulle jag säga Pat Metheny, ”Bill Evans” Steps a Head” ”Chick Corea Electric Band, Michael Brecker och många fler.

M: Vad betyder trance för dig?

H: Det kan vara allt för mig. Det finns inga gränser för trance.

M: Hur ser scenen för techno/house och trance musik ut i Japan?

H: I Japan har vi många klubbar, vi har en välmående scen och mycket bra fester.

M: Hur tror du att den elektroniska musiken kommer att låta 2016?

H: Självklart kommer den att vara mer intelligent och hålla högre kvalité, det tror åtminstone jag. Musik slutar aldrig att växa, det kommer att bli roligare musik med ännu mera själ.

M: När ska du besöka Sverige?

H: Jag har lite planer på att göra en Kaito turné I Europa I sommar, hoppas att vi ses då!

M: Det känns som om nästan varje spår på Hundred Million Light Years skulle funka som soundtrack till en film. Vilken film skulle passa bäst till din musik?

H: Det är en väldigt svår fråga att besvara, min framtida plan är definitivt att göra musik till en film. När jag gör musik försöker jag alltid att ha en visuell bild framför mig. Om de som lyssnar på min musik skapar sina egna visuella bilder så blir jag väldigt glad och nöjd.

M: Omslaget till Hundred Million Light Years är superbt, är det din son?

H: Ja, såklart att det är min son Kaito, jag använde ett foto som jag själv hade tagit.


Hiroshi Wantabe är aktuell som Kaito med skivan Hundred Million Light Years som släpptes på Kompakt i mars. För mer information se www.kompakt-net.de eller http://www.hiroshiwatana.be/

Inga kommentarer: