tisdag, juni 27, 2006

Kompakt Night

Enligt Kompakts mailutskick ska Superpitcher, Kaito och Tobias Thomas besöka Targarden (förmodar att det är trädgården som avses) i Stockholm den 12/7 för en Kompakt Night. Om det verkligen blir så finns förutsättningarna för en helt fantastisk kväll, då det rör sig om tre riktigt bra dj:s som vet hur det går till att ha roligt. Då jag innan min vistelse i Barcelona la ut en opublicerad intervju med Kaito här på Year of madness, väljer jag att fira ovanstående nyhet med att lägga ut opublicerad intervju med Superpitcher. Den är något ofärdig och är dessutom ett år gammal, faktorer som jag ber er att ha överseende med.


När jag i våras besökte Berlin, spelade varje skivbutik med respekt minst en vinyl med dub, gärna Rhythm and Sounds briljanta See Mi Yah. Samtidigt som nästan varenda tysk techno eller microhouse artist som intervjuades i Groove nämnde dub och reagge som inspirationskällor. Superpitcher eller som han egentligen heter Axsel Schaufer utgör inget undantag, det lite tillbakadragna långsamma men ändock dansanta soundet påminner en hel del om Rhytm and Sounds ljudbild. Superppitchers musik befinner sig på gränsen till minimalistisk dock utan att bli fantasilös. Han tillhör en av de mer erfarna artisterna i Kompakts stall, förutom en fullängdare, ett par 12:or, mängder med remixer så förekommer han på ett oräkneligt antal samlingar. I maj släppte han Today en delikat mixskiva, som varit mitt musikaliska elixir sommaren 2005.

Att placera artister i olika obskyra genrer är vanskligt, men kanske är beskrivningen av hans mixskiva i Kompakts pressmeddelande som minimalistisk och frodig techno även en bra beskrivning av hans egen produktion. Någonstans i det lågmälda ljudlandskap där han och många av hans Kompaktfränder huserar, har han visat prov på både uppfinningsrikedom och variation. Superpitchers musik är utmejslad ur trendiga datorer och tilltalar såväl den moderne och medvetne musikkonsumenten som den nördige elctronicafantasten. Hans emotionella pop-techno tycks var ytterst kompatibel med i-poden. I en futuristisk framtid där vi endast kommer att kommunicera med hjälp av diverse tekniska hjälpmedel kommer de vackra människorna kommunicera med det ädlaste av alla språk, nämligen musiken. Den som låter Superpitcher strömma ut ur sin mun kommer garanterat aldrig att gå ur en diskussion som en förlorare. Själv valde jag att kommunicera med Aksel med hjälp av det ur intervju synpunkt bespottade instrumentet Outlook Express.


M: Löjlig men viktigt fråga vem är du?

S: Inte alls en löjlig fråga, men lite svår att börja med, har försökt ta reda på det under många år nu…

M: Vilka artister och vilken musik har inspirerat dig?

S: Det har varit och är fortfarande väldigt många… Jag inspirerades väldigt mycket av tidig jamaicansk musik som Lee Perry, King Tubby, Ketih Hudson. Egentligen så har väl sjuttiotalet som helhet varit en stor inspirationskälla för mig, artister som can, T-Rex, The softmachine, Roxy Music för att nämna några.

M: Hur blev du en del av Kompaktfamiljen?

S: Vi blev vänner


M: Hur och när gjorde musiken sitt intåg I ditt liv?

S: Jag kom till en punkt i livet där jag insåg att musiken skulle vara min räddning och det optimala språket för mig att uttrycka mig på.

M: När jag intervjuade Justus Köhncke berättade han om hur han som tonåring lyssnade på musik, som de andra på hans skola knappast vara medvetna om fanns. Var det en liknade situation för dig som tonåring?

S: Det var lite annorlunda för mig tror jag. Jag var inte tillåten att lyssna på populärmusik under mina tonår, så det var något jag gjorde i hemlighet och det var inte lätt att få tag på intressant musik i södra tyskland…


M: Hur är Tyskland av idag som musikland? Finns det skillnader emellan de stora städerna i Tyskland?

S: Relativt bra måste jag säga, speciellt när det gäller elektronisk musik, det sprakar överallt det är en levande scen. Visst finns det skillnader men vi vet alla ”The difference it makes”.

M: Vilken är den bästa låten att avsluta ett dj-set med?

S: Det är alltid svårt att prata om den bästa… Jag skulle gråta om jag efter en perfekt kväll fylld med fest och känslor, efter ett litet avbrott på kanske en minut, fick lyssna till Sebastian Telliers La Ritournelle. Kanske den vackraste kärlekssången någonsin.


M: Personligen så anser jag att valet av låtar på ditt mixalbum “Today” är superbt. Är låtarna sådana du spelar när du är dj på klubbar eller är de speciellt utvalda för skivan?

S: Både och, favoritlåtar direkt från min dj-väska och låtar som jag har valt ut speciellt för skivan. Det var första gången jag gjorde en mixskiva och jag insåg snabbt att det var stor skillnad jämfört med att spela skivor på en klubb med människor, atmosfär och stämning. Ensam med mig själv har jag valt den väg som är huvudidén med mina dj sets nämligen att bygga upp en atmosfär och att berätta en historia. Något som är och alltid har varit viktigare för mig än att droppa den ”uppenbara låten”.

M: När kommer du och besöker oss i Sverige?

S: Jag önskar verkligen att det blir snart, jag är redo och nyfiken.



Axsel Scahufer aka Superpitchers skivor beställer du lämpligen från http://www.kompakt-net.de/ eller så laddar ner dem lagligt på http://www.kompakt-mp3.net/

4 kommentarer:

Anonym sa...

jag utlovar dubtechno på vår premiär av different på lördag i malmö. www.co-bar.se och www.different.nu

Martin Cöster sa...

Som valigt lägger jag in mina malmöbesök alldels för sent på sommaren och ser ut att missa Different- Sommarlov, med tanke på att jag besöker progressiva malmö för att citera tidningen ondskan, först i augusti. Men det gläder mig att dubtechnon kommer att ljuda i min moders hemstad.

Anonym sa...

sommarlov på c/o håller på till sista helgen i augusti så du är varmt välkommen då. 20 aug kommer sannolikt gui.tar från berlin för ett liveset, http://www.gui-tar.de/

Martin Cöster sa...

Tack ser jag fram emot. Gui.tar är en riktigt bra bokning.