söndag, juni 25, 2006

Hippa Sverige.


Sverige lämnade som bekant fotbolls-vm igår, spelet var ungefär lika intressant som den svenska inrikespolitiken det vill säga intetsägande och märkt med bäst före datum. Vilket innebär slutet för de många svenskar som besökt Tyskland, under första matchen sades det att 40 000 svenskar befann sig i Dortmund. Vm är ett tillfälle att genom sina ditresta suppotrar marknadsföra sitt land, de tillresta utgör ett bra tvärsnitt av befolkningen och ger såldes omvärlden en god bild av Sverige. Ett faktum som måste frustrera regeringen en aning. De har lagt åtskiliga miljoner på att marknadsföra Sverige som ett nästintill osannolikt hippt land där mäninskor såväl i stad som på landsbygd och är ekiperade i Acne och Cheap Monday kläder och lyssnar på indie-house och Hot Chip. Fansens modemedvetenhet och musiksmak under vistelsen i Tyskland har varit direkt kontraproduktiv gentemot regeringens alla satsningar på Sverige som pop och design mekka. Skall bli intressant att se vad Göran har för planer på hur Sverige efter VM skall återfå sin forna hipster cred.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du fångar något otroligt bra här!

Nu får regeringen stort huvudbry framöver. Inte ens två veckor tog det att rasera allt G. Persson, Paggan & C0. byggt upp.

Det är som när påven fördömde kondomen i ett tal till kristendomen och anti-aidsarbetet drogs tillbaka 15 år.

Martin Cöster sa...

Misstänker att de kommer försöka med billiga knep som att låta Stakka Bo och Jonas Åkerlund göra reklamfilmer för Sverige. Till sitt förfogande får de en otroligt stor budget. Det komemr dock inte sudda ut den bild de älgbekädda fansen givit Sverige under de senaste veckorna. Tror snarare Sverige i enlighet med de högervindar som påstås blåsa inom populärkulturen går tillbaka till att markandsföra sig som ett land där renhet, köttbullar, Rättvik åter står i centrum. I ett sådant rike vore naturligtvis Göran Hägglund optimal som ledare.