tisdag, juni 06, 2006

Beröm

Beröm är något jag ger alldels för sällan på denna blogg, men hoppas nu att min flytt till söder om söder kan ändra på det. Eric Schuldt är som bekant musikrredaktör i gratistidningen odd at large, aktuella med sitt tredje nummer, varje nummer innehåller en text om just musik av honom. Efter att ha läst nummer tre förra veckan slog det mig hur bra han hanterar sitt uppdrag. Skulle jag varit kulturredaktör på någon av landets större tidningar,då hade jag omedelbart slagit den mannen en signal.

Kulturskånska har länge haft ett litet orättvisst rykte om sig att vara ett tecken på snobbism och i bland rent av elitism. Jag hoppas att Ivar Wenster kulturchef i Karlskrona, men med kulturskånska som dialekt kan ge denna egensinniga dialekt ett mer rebelliskt rykte http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_12851860.asp

Inga kommentarer: