måndag, juni 12, 2006

Sommar


Sommaren är uppenbarligen här inte bara vädermässigt utan även nyhetsmässigt, för även om det är både valår och fotbolls-vm (som naturligtvis dominerar nyhetsutbudet) börjar det lukta semester om nyheterna. Min sunda nervositet inför livets vedermödor börjar övergå i slentrian uppblandat med en ohälsosamt stort dos nostalgi. Det sistnämnda beror förmodligen på det dominerande nyhetsinslaget fotbolls-vm. När jag var liten var Sverige inte med i fotbolls-vm och du höll i stället på Danmark, som hade snälla fans som kalldes roligans. Fotbollen var rolig och shortsen snygga, du slapp ultra-svennar som Anders Svensson istället fick du som nioåring smak av den stora världen utanför det folkhem som då var i början av sitt förfall. Tror att det är så jag vill minnas fotbolls-vm, en tävling utan obetydliga länder som Sverige och Trinidad.

I morgon beger jag mig till Barcelona och den stundande sonarfestivalen och lägger bollsparkande och fildelningsdebatt bakom mig. För att hänföras av den elektroniska musiken och förhoppningsvis blicka in en ljus framtid istället för att se tillbaka på ett mörkt 80-tal. Skulle kunna lista allt fantastiskt som väntar, men min förhoppning är att i stället återkomma med rapporter från Barcelona och Sonar.

Inga kommentarer: