tisdag, juni 20, 2006

Trötta tankar


Nyss hemkommen från Barcelona och en Sonarhelg så är sliten det ord som beskriver mitt tillstånd bäst för tillfället, ber därför att återkomma med mer intierade funderingar kring mina musikaliska upplevelser den senaste veckan under morgondagen. Men en del saker kan jag tyvärr inte hålla inom mig som varför Sverige suger som land när det gäller klubbmusik/klubbscen. Skillnaden blir brutalt uppenbar när du upptäcker att det finns reela scener inte bara i Barcelona utan även i vårt grannland Danmark. Mäninskor som faktiskt är intresserad av techno, glöm allt ni hört om indie som dansar till techno det är bara en usel mediakonstruktion. Det finns mäninskor med koll (det är inte koll att känna till TTA senaste ep), det finns mäninskor som kan ha roligt och inte bara hänger i baren sina nyköpta Acne kläder. Det existerar mäninskor som är vänliga och kan hantera en lång natt det vill säga de rullar inte runt i leran i en småländsk skog. Vill dock lyfta fram Svenska Institutet och Cocktail Clubs kväll på Nitsa, som visade att de finns gott om svenska producenter och dj:s som håller en god klass. Intelligent satsning av svenska institutet som är värd all cred den kan få.

Noterade snabbt att den stora nyheten i Sverige är kvällens fotbollsmatch emot England, i likhet med många andra skall även jag se detta spektakel, dock är det med kluvna känslor. På topp huserar Allbäck, en man som förkroppsligar mycket av det dåliga i världen, så länge han är på plan kommer jag hoppas på England. Något som naturligtvis kan förändras om ett byte sker. Nog om Fotbolls-vm, ett underhållningsevenmang som kommenteras bättre av andra än undertecknad. Som skall återgå till att dagdrömma om Mayers dj-set nere på stranden i Barcelona i söndags kväll, ren och skär magi är en känsla som består länge.

2 kommentarer:

Annamaria och Andrea sa...

haha kul att du skriver om Nitsa-kvällen! Det är min klubbkollega som arrangerade den tillsammans med Cocktail Club-killen vad det nu är han heter.

Jag hatar honom av hela mitt hjärta (förut om jag älskar honom alltså). Han har liksom som jobb att åka runt lite i världen och anordnar technofester och hänga med sköna människor. Varför har inte jag det jobbet liksom?

Martin Cöster sa...

visst har anders fantastiskt jobb som innebar att han lämnade sonar för att åka till moskva under helgen. även om det inte bara är techno-fester det handlar om. jag är glad (lite avundsjuk kanske)att svenska institutet givit honom förtroendet. ett unikum i det svenska kulturlandskapet!