onsdag, juni 28, 2006

Sommar


Kanske är det den pågående artikelserien på Svenska Dagbladets idag sida som fått mig att börja tvivla http://www.svd.se/dynamiskt/idag/did_13051696.asp. Men jag upplever sommaren som en frustrerande, överskattade och händelselös årstid. Samtidigt som jag varje år dras med i hysterin kring väder, rosevin, möjlighet till dans under bar himmel så betvivlar jag dess värde och existens. Förmodligen har allt en enkel förklaring, tillbringade ett antal år vid universitet för att lära mig att presentera enkla svar på ett komplicerat sätt. De komplicerade analyserna är sällan relevanta eller användbara, frågorna som på ytan ter sig komplicerade är ofta inte svårare än om du inte sover blir du trött. De trista i sammanhanget är att de komplicerade svaren och finsnickrade teorierna, gärna broderade med vackra ord är så mycket roligare att leva med. Men när det gäller sommaren är det enkelt, det krävs tre beståndsdelar för att denna årtstid ska te sig intressant.
- Bra väder, då menar jag 30 grader varje dag.
- Mycket pengar (för mig en normal svensk helttidslön)
- Mycket ledig tid.

Den förstnämnda faktorn kan som bekant inte ens smhi råda över, nummer två och tre har åtminstone jag svårt att kombinera. Vilket resulterar i att jag sänder lystna blickar emot min trenchcoat och inväntar hösten då rosevinet byts emot rött och fluffiga beats emot mörk techno.

Vill passa på att tacka adde3000 för bildtipset http://www.viceland.com/viceDiary/photos/Sonar%20-%20Barcelona%2006.06/
Bilden inspirerar mig att lägga ut min egenhändigt tagna bild från stranden i Barcelona, föreställande okänd man som utförde någon form av kampsportsinspirerad dans, medan DJ Koze spelade. Inte lika kul som vicebilden, men på ett personligt plan ett kärt minne.

Lyssnar på: Dominik Eulberg: Der Buchdrucker och Solenoi 4 Bezoar Tides.

1 kommentar:

Anonym sa...

haha. rejvarna häckade på stranden i barca ovanligt tidigt i år. de kanske trodde att de var i goa?