tisdag, juli 04, 2006

Hembygd

För åtta år sedan lämnade jag mitt födelselandskap Skåne bakom mig, förmodligen för gott. Då Skåne är ett litet landskap såg jag hela landskapet (möjligtvis Helsingborg borträknat) som min hembygd. Vänner av buskishumor i dubbelironiskt paket har säkert redan funnit denna guldklimp på YouTube http://www.youtube.com/watch?v=WdSQVL6NsTM&eurl=http%3A%2F%2Fvideo%2Efeber%2Ese%2F. Men faktum är att det är precis så jag minns mäninskor från min uppväxt. Så efter ett par tittar, sätter jag skrattet i halsen. Det byts istället emot en mer svårbegriplig ångest och alla tendenser till hemlängtan och nostalgi kvävs av en sund skepsis och en viss oro infinner sig inför höstens kommunalval i min forna hemkommun.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Angående videoklippet: vad är det som de bråkar om egentligen?

Martin Cöster sa...

Som jag förstår det hela har de uttråkade tonårskillarna sagt något kaxigt till damen när hon skällt på dem. I sann medborgargardesande tar sedan mor,son och far saken i egna händer och söker en handgriplig lösning.