måndag, juli 31, 2006

Bröderna Marx (igen...)

Gårdagskvällen slutade med att jag sökte runt på diverse filmklipp med bröderna Marx på youtube. Det roligaste och mest bisarra var ett med en gammal Groucho Marx som gäst i Bill Cosbys talkshow (han hade tydligen en sådan), Cosby i M. Jackson frisyr (70-talsvarianten). Groucho var elegant i dubbelknäppt kavaj i marinblått med ljusblå polo under. Vad som möjligtvis drog ner helhetsintrycket var hans svarta basker (tillsammans med den spanska speakover rösten). Kanske är det nostalgi som gör att jag gillar bröderna marx och framför allt Groucho så mycket. Som liten drömde jag medan jag beskådade matinefilmerna på svt att gå i Grouchos fotspår. Något som inte inträffat, faktum är att ingenting inträffat i mitt liv, men det är en annan och mycket gnälligare historia.

Önskar i bland att jag fick skriva en lång artikel om bröderna marx, men som så mycket annat är det väldigt, väldigt gjort. Däremot kan jag för de som är lyckliga innehavare av The complete New Yorker, varmt rekommndera att läsa Grouchos brev till redaktörerna på The New Yorker i numret som kom den 2 februari 1929.

Inga kommentarer: