onsdag, augusti 02, 2006

Bloggande.



Tongångarna på Year of Madness har under sommaren haft en negativ klang, rent av lite gnällig. Denna något omoderna attityd (tankar och känslor är som bekant vädligt ute) har sin grund i min nyvunna fattigdom. En livssituation som grundar sig i min oförmåga att skapa en korrelation emellan mina egna krav och min begåvning. Kort sagt är mina krav höga och min begåvning ytterst medioker. Ett handikapp som präglar det mesta jag företar mig, inklusive mitt bloggande. Min förhoppning är att en förändring skall ske när det gäller min egen insiktsfullhet. Något som kommer prägla allt i mitt liv inklusive denna blogg. Såldes kommer Year of Madness att omdanas en aning den närmaste tiden, i vilken riktning vet jag inte ännu.

Martin Jönsson tipsade i går om en utmärkt artikel om bloggande i New Yorker http://www.newyorker.com/fact/content/articles/060807fa_fact1, samt ett lika långt och utmärkt bemötande av denna artikel på BuzzMachine http://www.buzzmachine.com/index.php/2006/07/31/talk-of-the-town/. Läsandet av dessa fick mig att fundera lite kring de svenska bloggar jag själv läser på veckobasis och framför allt deras kvalite. Tyvärr är det i mina ögon uppenbart att det finns en negativ korrelation emellan ökad populäritet och kvalite. Inget märkligt med det egentligen då det är precis vad som drabbar alla medieformer när du börjar växa i populäritet. I motsats till vad Nicholas Lehmann tycks tro, så har jag aldrig betraktat den stora massan bloggar som annat än ointressanta tonårsdagböcker, vars avsaknad av relevans ofta varit skrämmande uppenbar. Men samtidgt har det parallellt existerat bloggar som varit både välskrivna och synnerligen relevanta, åtminstone med utgångspunkt i undertecknads intressen. Vad som idag bekymmrar mig är att dessa en gång så välskrivna bloggar idag har ökat sitt besöksantal och därmed tycks författarna drabbats av hybris och ägnar större delen av sin tid i bloggsfären till att berätta om sina ointressanta sememstrar. Eller så ägnar de spaltutrymmet till att beskriva de förmodat hippa festerna de besökt i någon storstad utanför Sveriges gränser. En utveckling som är lika trist som väntad. I början tycktes det som om de flesta i en släng av naivitet, hade en stark tro på bloggen (talar då om den stora massans bloggar) som ett journalistiskt alternativ. Men idag bör det vara uppnebart för alla att de flesta bloggar bara utvecklades till dagböcker vars kvalite knappast överstiger barnets. Givetvis finns det undantag, men dessa lever i minoritet och har såldes föga med slutresultatet att göra. Därmed vill jag inte påstå att underhållningen skulle vara sämre tvärtom, galna bloggar hör till det bästa du kan läsa på nätet dessa dagar.

Ordet galen leder oss osökt in på Sveriges egen David Brent, Johan von Holstein. Efter att ha läst hans kröninka i gårdagens Metro undrar jag om det finns något skäl att bo i Sverige längre, om denne man får skriva krönikor i landets mest lästa morgontidning? Är tacksam om någon kan motbevisa mig på denna punkt, då min ekonomi som sagt är skral nuförtiden. Så en flytt till sydligare breddgrader ter sig i nuläget orealistisk.

Efter dessa negativa ord, vill jag i sann pedagogisk anda avsluta med mer positiva tongångar. Håller helt med Angelica när hon på Digfi lyfter fram Guido Schneiders mixskiva Focus On http://www.digfi.com/default.aspx?id=9449. Hon sätter fingret på precis vad skivan är, skön och svalkande sommartechno.

Som den ohippa mäninska jag trots allt är, gillar jag fortfarande Ralph Steadmans illustrationer, därav bilden ovan. Rekommnderar även ett besök på http://www.ralphsteadman.com

7 kommentarer:

Annamaria och Andrea sa...

Jag håller inte alls med dig i din analys om de "ointressanta tonårsdagböckerna vars avsaknad av relevans ofta varit skrämmande uppenbar". Jag resonerade i min bloggungdom precis som dig. "Ge er vem vill läsa det där liksom" - eller "kan ni sluta skriva så jävla mycket om smink there's other things in life hellooo". Men man får väl skilja lite på varför folk skriver och varför folk skriver. En del skriver för sin egen skull, för att det är kul, man utvecklas som människa etc, andra skriver för att väcka debatt, en del för att sprida sitt eget namn eller "varumärke" som det lite läskigt kallas ibland, en del skriver för att faktiskt förändra folks tänkande och en del använder bloggen för att ge tips och få tips inom det område man nu är intresserad av (handlar det om musik är de av någon anledning mycket mer rumsrent än att ge tips om mode och smink - då är man bara blåst). Well well.

Sen angående dagböckerna förstår inte vad som är konstigt med att älska att ta del av andras liv genom att läsa deras dagböcker. Många av litteraturhistoriens stora verk går ut på just det: ta del av andra människors liv och innersta tankar.

Som "journalistiskt alternativ" fyller bloggarna iaf en funktion för mig. Jag skulle aldrig få för mig att köpa en vecko revyn eller cosmopolitan när det finns massa bruds som rotar fram varenda godbit i olika H&M/ZARA/Mango kollektioner. Men inte heller köpa magasinet Neo, men jag kan fortfarande höra deras skribenters resonemang om både det ena och det andra vereviga dag på diverse bloggar.

Bloggarna är ju gratis (hittils) och du bestämmer helt själv vilka du vill läsa. Du behöver inte läsa lollsans godisblogg om du inte vill. De riktigt tråkiga är när stora tidningspublikationer tror sig behöva efterlikna bloggkonceptet och bygger på personhype eller helt enkelt skaffar bloggar bara för att de hört på kontoret att that's the thing.

Jag tror dock att bloggarna kommer att höja kvalitén på det som skrivs i tidningar och så på lång sikt. Det kan omöjligtvis finnas människor som är hundra gånger snabbare och bättre på att recensera musik eller skriver mer djuplodande analyser än tidningar man måste betala för. De måste bli bättre helt enkelt. Det är ju ganska tydligt att folk hellre får något gratis än betalar för det liksom.. soulseek nån?

Martin Cöster sa...

Till att börja med: Väldigt glädjande med ett seriöst inlägg på min blogg något jag aldrig trodde skulle ske i min bloggungdom. Eftersom du citerar ett av de stycken jag gillar bäst i mitt inlägg skall jag citera det viktigaste
" Därmed vill jag inte påstå att underhållningen skulle vara sämre tvärtom, galna bloggar hör till det bästa du kan läsa på nätet dessa dagar."

Givetvis finns det bloggar som fyller funktionen som ett journalistiskt alternativ, lite beronde på vilken journalistik som avses. Men det är trots allt i minoritet, även om jag ofta frapperas av hur många kunniga mäninskor det faktiskt finns.

Att jag sedan känenr en personlig besvikelse över att visa bloggar som skapat sitt varumärke numera tycks tumma på kvaliten, är mer ett personligt problem. Money has made them soft, eller så är det bara den varma sommaren, vad vet jag...

Jag vill läsa bloggar som är skitdåliga, då jag allt mer insett att det är dessa bloggar som är motorn i bloggosfären. De ökar i viss mån min förståelse för omvärlden (tror jag i varje fall och det är vad som räknas). Samtidgt som jag läser bloggar som ger mig tips och lärdom och som jag finner välskrivna, tex din blogg.

Visst har månag stora verk i litterturhistorien, som inom all konst handlat om författaren/konstnärens eget känsloliv. Dessa begåvningar har dock varit ovanliga, och de är precis lika avvikande i bloggosfären som de alltid varit i historien.

När det gäller teorin om att gratis är gott håller jag med till punkt eller pricka. Tyvärr tycks inte marknadskrafterna insett detta. Innan jag tappar tråden helt, gillade verkligen din kommentar gjorde min dag bättre och undermedvet min syn på bloggar mer positiv. Tack

Martin Cöster sa...

Avskyr när jag inleder med till att börja med, låter pompöst, pretto och är inte alls trevligt. Gjorde hur som helst det men känner mig väldigt kluven inför det faktumet.

Annamaria och Andrea sa...

vad gulligt att jag kunde göra din dag lite bättre med en lite snabbt ihophafsad kommentar.. nu blev jag glad! haha!

för övrig är det något väldigt mystiskt med just din/er blogg.

har haft den i länklistan i två omgågngar nu men den har inte synts på bloggen och fått den blogg som ligger över din att inte länka till den. detta trots att jag flyttat om den flera gånger för att se vad som är fel. mkt skumt

Martin Cöster sa...

Det beror nog på min inkompetens vad det gäller teknik har som synes problem med länkar och etc. tanken är att min blogg skall genomgå en genom syn på det området i början av nästa vecka. Förhoppningsvis går det då att länka till den. Tackar dock för att du försökt göra det något som gläder mig oerhört.

Annamaria och Andrea sa...

Länkarna är skitenkla att göra dock (även om mina är skitfula för att jag inte vet riktigt hur man göra dem snygga).

Gå bara ner i Templates och scrolla ner till links och kopiera den där du har google news för tillfället. Sen copar du bara in adressen till de bloggar du är intresserad av att länka till och döper dem.

Det kanske var något annat du syftade på jag vet inte men alltså jag fattade inte i början iaf.

Martin Cöster sa...

Jag tackar för tipset misstänker att de kan bli värdefulla redan i kväll.