måndag, september 18, 2006

Oro



Föga överraskande begåvades Sverige med en ny statsminister i går,en gammal fjälljägare från Täby som verkar sakna förmågan att le. Något som bekymrar mig desto mer är Sverigedemokraternas framgångar och de mer eller mindre uteblivna reaktionen i media på denna framgång. På sin höjd har det resulterat i artiklar likt denna i
  • Aftonbladet
  • . Vi får hoppas att media och de andra partierna vaknar när det gäller dessa missnöjesyttringar. Vad som beymrar mig mest är att vi för tillfället befinner hos i någon form av en högkonjktur. Inför valet 2010, finns det anledning att tro att det är motsatt ekonomiskt läge. Ett klimat som torde gynna en missnöjesyttring som Sverigedemokraterna, som enligt dem själva satsar på just valet 2010.

    Som jag varit inne på tidgare så är det framförallt i regionalismens huvudfäste Skåne som SD rasistiska ideer lyckats fortplanta sig. I dag är jag fortfarande alltför arg för att orka utveckla några mer ingående teorier kring varför dumhet tycks frodas i södern (södra sverige, södra Usa, södra Frankrike m.f.l.) Tyvärr kommer jag få tillfälle att återkomma i denna fråga. Är själv uppväxt i Skåne och en dag som denna förstår jag verkligen varför flykten från detta landskap var oundviklig. Där dumheten och förloraremenatliteten (återkommer i veckan med en längre postning om just den) tycks växa i samma takt som rapsfälten söder om Hässleholm.

    Om ni ändock vill avnujta något som är positivt med vår södra landsända, vända era blickar emot tidningen Sydsvenskan som har den goda smaken att ge
  • Björn af Kleen
  • utrymme. Lyssna sedan på Offpop Konsequenz och förträng allt vad politik heter.

    3 kommentarer:

    Anonym sa...

    Bra slutkläm! Jag läser af Kleen direkt.

    Anonym sa...

    Det är konstigt det här med södern. precis som du säger så verkar människor i söderut vara mer fördomsfulla SAMTIDIGT som att man ofta söderut, i alla länder, finner en mer avslappnad och öppnare attityd. Konstigt. Som skåning skäms jag över sd resultat samtidigt som jag förstår varför folk röstar som de gör. Med större klasskillnader, utanförskap, arbetslöshet samt en misslyckad integrationspolitik kan det inte bli på annat sätt. tyvärr lär ju inte det bli bättre de närmsta 4 åren

    Martin Cöster sa...

    Då jag är född och uppvuxen i södra sverige har jag spenderat mycket, troligtvis alldels för mycket tid att fundera på just det där. Hur fördomar men samtidgt den avslappande attityd tycks frodas i södra landsändar. Hoppas finna energi att utveckla mitt resonemang de närmaste dagarna. Men tyvärr även jag inne på ditt spår de kommer inte att bli bättre de kommande åren. De toleranta kommer att fortsätta var toleranta emot varandra samtidigt som utanförskapet kommer att öka i en rad samhällsgrupper.