måndag, april 16, 2007

Misstankar



När Twin Peaks hade svensk tv-premiär hösten 1990 var det inte bara en av mitt livs största populärkulturella händelser. Utan det påverkade mig och min väns fantasi på det där viset som bara en stor populärkulturell händelse kan. Den hösten önskade vi mer än något annat att vår lilla skånska by skulle få sin egen Laura Palmer, någon av de där snygga men menlösa tjejerna på skolan skulle emot all logik gå ett bestialiskt öde till mötes när den skånske Bob kom till byn. Vi var på intet vis frestad att leka Dale Cooper (jag ficka aldrig en FBI-jacka av min mamma) än mindre var vi psykopater redo att axla Bobs mantel. Vi var naturligtvis uttråkad, det skulle åtminstone ha varit vuxenvärldens välvilliga tolkning, men för oss handla det om något annat. Vi visste att en händelse lika traumatisk som den i Twin Peaks skulle tvinga upp allt ”smuts” till ytan, all fascism, incest och pedofili som gömde sig bakom de trygga dörrarna försedda med olika djurhuvud som ringklockor skulle äntligen få se dagens ljus. För inte kunde moralen vara så hög som vår djupt kristna klassföreståndare på mellanstadiet hade predikat och det kunde rimligtvis inte vara så här intetsägande att leva?

Lite samma känsla får jag när DN Kultur gästspelar på vårat köksbord den här månaden, kan det verkligen vara så här fint? Kan det alltid finnas en tanke över till de utsatta och har medarbetarna på DN någonsin haft ett liv. Vad gömmer Maria Schottenius, Ulrika Milles, Jonas Thente och de andra för smuts i sina innerstadsbostadsrätter? Det finns något surrealistiskt och väldigt Lynchskt över DN Kultur senare i veckan ska jag bege mig ut till Marieberg tillsammans med Trentemöllers remix av Wicked game och undersöka saken.

P.S 1 Det vore naturligt att rikta samma misstankar gentemot Fredrik Reinfeldt, jag är dock förvissad om att den man inte existerar på riktigt. Därför känns det både fegt och orättvisst att rikta misstankar likt de ovan emot en fantasivarelse.

P.S 2 Våra misstankar om att de gömde sig fascism, incest och pedofili bakom de stängda dörrarna bekräftades året efter när Ny Demokrati rönte stora framgångar i vår hemby.

Inga kommentarer: