torsdag, mars 13, 2008

smått liberala tankar efter en näringsfattig lunch

Medan jag förtärde min näringsfattiga lunch införskaffad på Ica i Alviks centrum framför datorn konstruerades lite lösa tankar i mitt huvud:

- Svennevuxen världen vill ofta göra gällande att Internet är farligt (basuneras fortfarande år 2008 frekvent ut i etablerad media). Men är det inte egentligen så att internet har varit fantastiskt för de allra flesta och är en bidragande anledning till att barn/ungdomar är så mycket smartare och bättre idag än för 15 år sedan? Dock är dessa varningsrop en del av tradition i Sverige som handlar om att allt är farligt. I början av 80-talet skulle parabolen och Bamse förbjudas (han käkade honung farligt för tänderna, ni vet). De som var dumma, naiva och okritiska nog att omfamna denna propaganda har nu blivit rädda medborgare på betydelsefulla positioner (vissa i varje fall) och de arbetar hårt för att traditionen skall leva vidare.

- Gnället på den svenska skolan är i det närmaste konstant (kan med framgång kombineras med ovan nämnda utvecklingsrädsla). Själv minns jag en skola i början av 90-talet med ganska usla lärare och minimala krav. vill minnas att de den statistiska nedgången för skolan började då man beslutade att det krävdes godkänt i kärnämnen för att komma in på gymnasiet, men jag minnas fel. Hur som helst så kunde min grannes hund utan problem komma in på tekniskt gymnasium 1993 då snittpoäng var allt som räknades. Kanske är det så att det är så enkelt att de högre kraven är en stor bov i dramat? Barnen räcker inte till helt enkelt.

- Barn har blivit våldsamare och mer respektlösa gentemot medmänniskor en tidigare. Tittade på några avsnitt av klass 9A imponerade över hur lugna barnen var och hur kassa lärarna var (utom matte och fysik läraren) på att hantera grupper på större än två personer. När jag gick skolan ven böckerna i luften de fräscha och sportiga medelklasspojkarna kallade slentrianmässigt allt av det motsatta könet för hora. Detta var knappast något nytt 1991 och är såldes det inte i dag heller. Skillnaden är att idag uppmärksammar vi det i en annan utsträckning (kanske internet) och det torde i det långa loppet vara bra.

- Stoppa våldet kampanjer, visst är det gulligt med tonårspojkar som startar kampanjer på facebook och en Victoria som stärker sin helgongloria genom sin blotta närvaro. Dessvärre tror jag det är helt meningslöst, då själva anledning till våldets existens lämnas helt därhän. Det hela beskrevs bra av eminente Per Wirten i en text som jag för tillfället inte hittar. Problemet är den manliga ideologin som ligger till grund för våld, en ideologi som genomsyrar de flesta delar av välfärdssamhället. I min mest radikala stunder anser jag att det inte bör födas fler män och att de hejaramsskrikande bastarderna som på lördagskvällarna försöker göra anspråk på att vara människor bör deporteras till Mars.

ok slutligen jag är djupt imponerad av dagens ungdomar och är inte det minsta orolig för deras framtid det enda de bör tänka på är att aldrig lyssna på sina föräldrar. Ni som besökt ett föräldramöte, håller säkert med mig. Själv slipper jag sånt, är ju wannabeungdom.

GubbMartin

Inga kommentarer: