tisdag, april 22, 2008

kulturellt kapital

  • Amanda Svensson
  • är väl litteratur sveriges hetaste 20-åring sedan Karin Ström. Först gladde jag mig åt att en vanlig tonåring kunde komma från ingestans, men noterade i morgonens tidning att Expressens kulturchef Per Svensson är pappa till Amanda. Kulturellt kapital skriker Pierre Bourdieu från graven. Så frågan kvarstår är det möjligt att slå igenom utan någon kapitalform, förmodligen inte. Är jag bitter? Är jag avundsjuk? Ett rungande ja på båda påståendena.

    2 kommentarer:

    Anonym sa...

    sällan att kulturchefspappan "snarare stjälpt" amanda än hjälpt henne, som hon säger i artikeln. idag kan man inte komma från ingenstans och ge ut romaner, man måste ha varit med i teve/ha kulturprofil till förälder.

    Martin Cöster sa...

    Mitt inlägg var vädligt luddigt och vid en andra läsning ser jag att det fasnat i de cyniska formuleringar, något som hindrar budskapet i från att titta fram. Naturligvis kan ingen slå igenom utan internet/nätverk/tv etc det är en förutsättningen som var giltlig redan på Strindbergs tid och är det än mer idag. Jag förstår att hon upplever att kulturpappan stälpt henne, en naturlig käsnla, men den stämmer inte helt hon har begåvats med ett kapital direkt från födelsen, som förvisso är osynligt men som självklart är til en fördel men då det är naturligt så märks det ej.
    trevligt med kommetar värmer alltid det småbittra hjärtat lite extra.