tisdag, april 08, 2008

R ' n ' B

Min relation till r'n'b är en aning splittrad, genre har aldrig haft en framskjuten position i någon av mina skivsamlingar, men att kalla den betydelselös i min livshistoria gör sig inte. Vid rätt tillfälle är en kommersiell r'n'b låt ovärderlig, personligen gillar jag inte uptempo r'n'b vars syfte är att du ska dansa, när det finns så mycket bra dansmusik varför dansa till något som är mediokert? Jag gillar de som snuddar vid balladfacket, smörlåtarna som i stället för att värja för klichéerna omfamnar dem. de banala kärlekstexterna som du en dag då allt känns eländigt faktiskt kan översätta så att de passar din egen kontext.

Men framför allt måste det finnas en bra video till, en video som inte heller ska värja för klichéer, men även innehålla den nödvändiga r'n'b motsägelsen. Låten som när jag får bestämma handlar om obesvarad alternativt förlorad kärlek framförs i videon med ett självförtroende om sin egen sexighet som står i total kontrast till budskapet i texten. När detta uppfylls är r'n'b vid rätt tillfälle oemotståndlig och attraherar oavsett du vill det eller ej den där lilla idioten inom dig som önskar att allt inte behövde vara så komplicerat. Han eller hon som vill att vi alla ska kolla på musikvideor och att informationsflödet skall vara begränsat. Därför gjorde sig r'n'b i mitt tycke mycket bättre på 90-talet när MTV och ZTV fortfarande spelade en roll. Därför känns det naturligt att hämta min egen favorit från 1993
  • Boyz II Men
  • som spelar på Berns i kväll uppfyller inte bara alla min krav på en r'n'b låt, de adderar dessutom en portion av den så förhatliga nostalgin, de tränger igenom mitt immunförsvar och får mig att minnas en jul innan död och dumhet utplånade våra släkt högtider. En jul då jag positionerade mig själv i grungefacket men i smyg älskade cd-singeln jag gav min kusin.

  • Mariah Carey
  • We belong together är visserligen från 2005 vilket är att beklaga, Mariah borde gjort denna låt tio år tidigare då hade den varit etta på min lista (som bara innehåller två låtar). Men i övrigt innehåller såväl låt som video alla de ovan beskrivna och nödvändiga ingredienser.

    Enligt
  • Typealyzer
  • är den här bloggen att kategorisera som analytisk och strategisk, jag tackar och önskar att framför allt det sistnämnda hade överensstämt med verkligheten.

    1 kommentar:

    lil-risto sa...

    hej jag heter kevin men kallas för risto för det är mitt efternamn skit samma men jag gillar hiphop och r'n'b min gud är 2pac och biggie sen har jag massa andra idoler men skirt samma men jag skulle vilja göra en låt som handlar om hur mitt liv har varit