måndag, oktober 09, 2006

Hösttankar

Det oväntade vädret (då är vi inne på det igen) har för mig inneburit att sommartempot behållits in i oktober. Har dock den senaste tiden upplevt en tilltagande frustration över den försiktighet som präglat mig under höstens inledande veckor. Det finns ju trots allt en framtid, det görs fortfarande bra musik, David Lynch kommer med en ny film, vi har en gammal abab-vakt som statsminister! Allt måste såldes börja rotera fortare i de kapitel av mitt liv där jag önskar vara huvudperson. Min förhoppning är att det skall märkas och kanske, kanske skörda frukt.

Har alltid varit en motståndare till The Tough Alliance musik, en kombination av att jag fann deras musik usel samt en löjlig positionering i ett fält som jag aldrig kommer att ges tillåtelse att agera i.Men som bland annat
  • Emil Arvidsson
  • konstaterat är deras nya skiva Escaping your ambitions riktigt bra, kanske är svaret för fler gamla electropop grupper att övergå till den gravt underskattade genre ambient? Med TTA:s delvis nya ljudbild kanske den omoderna fotbollsetstetiken även den läggs på hyllan? Hur som helst kan jag varmt rekommndera Escaping your ambitions.

    Omodern fotbollsestetik får mig osökt att tänka på ett tv-inslag jag tyvärr var tvungen att bevittna i morse där de två så kallade sportjournalister/sportfantasterna Peppe Eng och Lasse Anrell gavs utrymme som sakkunniga när de fick kommentera den nytillträde kultur-och idrottsministern Cecilia Stegö Chilò. Inte oväntat hade fördragit någon idrottsintresserad bastukompis, men kontentan var att bara bidragen kom så gjorde det inget. Personligen hoppas jag att vår nye minister sänker bidragen till idrott varför ska vi ha ett landslag som inte representerar befolkningen i stort? Satsa istället mer pengar på subkulturella företeelser som kan utveckla befolkningen såväl själsligt som intellektuellt.

    Vidare ser jag gärna att fröken Chilo gör om Public Service, SVT har utmärkta inköpare låt de bilda en egen kanal bestående av 70 % film och 30 % tv-serier. Resterande program (förutom musikministeriet som får egen kanal) får konkurrera med de övriga grabbkanalerna på lika villkor. När det gäller SR vore drömscenariot en webbkanal med de mest kompetenta från P1 och P4, medans nuvarande P4 görs om till en renodlad pensionär/whitetrash kanal, och P3 skrotas helt. För om utnämning nu är så kontroversiell som en del hävdar kanske det innebär att vi kan förvänta oss en lite radikala beslut?

    Hösten kommer bli vacker med eller utan en ny kulturminister, med egensinninga alster såväl musikaliska som skriftliga. Elixir som kommer att förgylla små mänskliga bubblor lite varstans på planeten jorden.

    Inga kommentarer: