onsdag, maj 02, 2007

Lite personliga reflektioner på svansen

När jag läser ”The long tail” är det framför allt tre tankar som formas i min lilla hjärna.

-Förmedlarnas roll
-Varför kom jag inte på den här iden? Det slutgiltiga beviset att undertecknad inte är en så kallad ”doer”
-Martin Gelins frågor i sin intervju (sista numret av sex för er som missat det) med Chris Anderson är väldigt bra.

När det gäller den första och mest omedelbara tanken om förmedlarnas roll, så tycker jag inte att Chris Andersson att dennes roll har förändrats möjligen anser att de blir fler och att förmedlingen inte nödvändigtvis ingår i deras yrkesroll. I den mer globala kontexten tror jag faktiskt att det stämmer men i den mindre svenska kontexten är förmedlarens roll relativt oförändrad. Den största förändringen är att du idag inleder din karriär på nätet förut gjorde du det genom fanzines. Dock är det sociala kapitalet minst lika viktigt idag, men grunderna till detta kan idag byggas via nätet men de måste sedan fullbordas fysiskt. När det gäller punkt två handlar det nog mest om att jag gillar Andersons bok samt en viss frustration över mitt eget livsfacit. Martin Gelins fråga om nya smakhierakier och homogena grupper inom de mindre nischerna är grymt relevant fråga. Tycker att Anderson behandlar det i boken men att det borde ges ett lite större utrymme. Men det är påfallande hur mycket mer påläst Gelin är jämfört med vad Kristoffer Lundström var i den intervju han gjorde i Kobra med Chris Anderson.

Slutligen två korta mer eller mindre oväsentliga synpunkter från min sida: Matthew Dears nya skiva ”Asa Breed” låter väldigt Matthew Dear, så ni som bara hört hans alias Audion förvänta er något helt annat. Nu hoppas jag bara att den får samma positiva mottagande som förra fullängdaren Backstroke (2004). Även om jag har ett svagt minne av att den skivan i verkligheten passerade relativt obemärkt här uppe vid polcirkeln, möjlighet till bättring denna gång alltså.

Inga kommentarer: