fredag, mars 17, 2006

Fredag


Om jag skall döma utifrån radio,tv och tidningar så är V for Vendetta dagens filpremiär den fick bland annat högsta betyg i filmkrönikan, ett tv-program som konstigt nog finns kvar i tablån. Filmen bygger som bekant på en serie av den brittiske mästaren Alan Moore som om ni vill läsa något om filmen skippa svenska medier jag rekommnderar denna artikel http://www.nytimes.com/2006/03/12/movies/12itzk.html?pagewanted=1&_r=1&8mu&emc=mu
Sedan får vi hoppas att Watchmen kommer som film även den, en fantastisk skildring av kalla kriget.
Då SVD är den tidning jag prenumerar på för tillfället blir det naturligt en hel del referenser till den. Deras nöjeschef Erika Hallhagen upphör aldrig att förvåna idag hyllar hon i en liten notis glocalnets reklamfilmer, varför? Lookos krönikor har blivit bättre och bättre på sistone, idag berättar han om de mail han fått som en reaktion på hans flytt till London. Där vissa tydligen överraskas eftersom Stockholm är hippare än London. Visst är Stockholm hippt på ytan, men det saknar den bredd som bör utmärka en riktigt storstad och alla de dj-bokningar som hyllats det senste halvåret har varit en realitet i flera år i Köpenhamn. Hade Stockholm verkligen varit hippt hade någon bokat Putsch 79 för tre år sedan och inte i kväll. Men jag beklagar ändå att jag missar dem.

Något som verkligen skulle ge näring åt stockholms populärkulturella klimat är kunskap, ambition och mod, tror tyvärr att dessa ingredienser är längre borta än någonsin då vi befinner hos i glättighetens tidevarv. Men å andra sidan lever vi i värld där du själv kan göra din val, vilket innebär att ingen kan hindra mig i från att välja Alan Moore framför Ebba von Sydow alla dagar i veckan.