fredag, mars 24, 2006

Mänsklig kontakt

Är troligen nödvändig för både vår fortlevnade och överlevnad, men samtidgt är det ytterst motbjudande. Avser då inte på något vis det sexuella umgänget två mäninskor emellan utan det sociala umgänget eller snarare spelet. Det ytliga konverserandet i det offentliga rummet, sällan givande men ofta lärorikt även om lärdomen alltför ofta är avskyvärd. Egentligen handlar det om att jag kanske med hjälp av de tre glasen Penfolds som förtärts under kvällen medan jag konsumerat littertur, film och musik insett att jag aldrig kommer att bli populär.

Jag kommer aldrig var killen folk ringer eller hejar på en lördagsförmiddag på stan. En insikt som skänkt mig glädje och fyllt mig med ro under kvällens gång, då känslan av att jag skyr den mänskliga kontakten och strävar efter att minimera den så långt som möjligt blir allt starkare. Att umgås känns omodernt och sker mestadels slentrianmässigt. En bok väljer du däremot med omsorg och kärlek och han eller hon kommunicerar på ett språk du kan förlika dig med. I en annan värld kanske även jag kunde varit den glade och klämige, men under rådande omständigheter väljer jag minimalismen som min profil även i umgänget med mitt eget släkte